Paardenbloem met rijp

Madeliefje meest gevonden winterbloeier tijdens Eindejaars Plantenjacht

FLORON
10-JAN-2020 - FLORON en Tuintelling.nl organiseerden de Eindejaars Plantenjacht voor de zesde keer op rij. Plantenliefhebbers gingen tussen Eerste Kerstdag en 3 januari op zoek naar bloeiende planten. In totaal vonden zij 571 wilde of verwilderde plantensoorten: gemiddeld meer dan veertien soorten per telling. Madeliefje werd het meest aangetroffen, maar de enorme toename van Paarse dovenetel viel vooral op.

FLORON en Tuintelling.nl vroegen plantenliefhebbers om tussen Eerste Kerstdag en 3 januari een uur te gaan wandelen of in de tuin te kijken naar bloeiende planten. In totaal zijn er 571 wilde of verwilderde plantensoorten bloeiend waargenomen. Dit komt neer op een derde van de Nederlandse wilde planten. In de top 3 prijken Madeliefje (1029 keer geteld), Straatgras (872) en Vogelmuur (837). Paarse en Witte dovenetel zijn opvallende stijgers in de top 10. Vooral Paarse dovenetel kiemde meer dan ooit in het voorjaar van 2019 doordat veel concurrenten de extreem droge zomer van 2018 niet overleefden.

Top 10 bloeiende planten

De top 10 van meest gevonden winterbloeiers bestaat net als eerdere jaren uit soorten die het grootste deel van het jaar of jaarrond bloeien. Tijdens milde winters of op zonnige en windluwe plekken zijn deze soorten in staat hun najaarsbloei te rekken.

1 Madeliefje 6 Paardenbloem
2 Straatgras 7 Herderstasje
3 Vogelmuur 8 Duizendblad
4 Klein kruiskruid 9 Witte dovenetel
5 Paarse dovenetel 10 Gewone melkdistel

Top 10 winterbloeiers 2019-2020 (Bron: FLORON)

Vroege nachtvorst zorgde voor minder winterbloeiers

Omdat de plantenjacht al zes jaar georganiseerd wordt, hebben we een goed beeld gekregen van de effecten van het weer op de plantengroei. Hoewel de temperatuur tussen Kerst en 3 januari gemiddeld 6,5 graden was, heeft de lichte vorst begin december roet in het eten gegooid voor een aantal winterbloeiers.

Bloeiende berijpte boterbloemen

Voorjaarsbloeiers

Uit eerdere tellingen bleek al dat het verschijnen van voorjaarsbloeiers een goede indicatie is voor milde winters. Dit jaar werden er opvallend weinig voorjaarsbloeiers waargenomen. December was voor deze planten een slechte maand. Winterbloeiende bomen en struiken, zoals Zwarte els en Hazelaar, werden een stuk minder gevonden. Van de bolgewassen werd alleen Gewoon sneeuwklokje regelmatig gemeld.

Lange lijsten

Sommige plantenkenners maakten er tijdens de Eindejaars Plantenjacht een sport van om zoveel mogelijk plantensoorten bloeiend te vinden. De eerste plaats is voor Toon Verrijdt (Overloon) met 83 soorten.

De langste lijsten komen vooral uit het westen, waar het net een paar graden warmer was dan in de rest van het land. Het recept voor het maken van een lange soortenlijst is zoeken in steden, langs wegbermen, in stadsparken, bosranden, op parkeerplaatsen, rommelige plekken en bouwterreinen.

Tuinen

Dit jaar deed Tuintelling.nl voor de vierde keer mee en kon men wilde of verwilderde bloeiers tellen in de eigen tuin. De top 10 in tuinen is behoorlijk anders. Ook in tuinen staat Madeliefje op nummer 1 en Straatgras op nummer 2, maar het is niet verwonderlijk dat de tuinplant Winterjasmijn op nummer 3 staat. Ook Klimop (nummer 4) scoort hoger dan in de tellingen buiten tuinen.

Resultaten van de Eindejaars plantenjacht in een notendop

Resultaten

Meer lezen? Op Floron.nl/plantenjacht vind je het rapport met alle resultaten (pdf: 4 MB).

Tekst: Laurens Sparrius & Leonie Tijsma, FLORON