Natuurberichten

Dossier: Vogeltrek

In het voorjaar en najaar is het weer raak, miljoenen vogels vliegen dan door Nederland op weg naar een broedplek, of een lekker warme winterbestemming. Nederland ligt vaak precies op de migratieroute van vogels en wordt vaak gebruikt als rustplaats voordat de vogels weer verder vliegen. Op honderden locaties door heel Nederland wordt precies bijgehouden welke vogels allemaal ons land passeren. Regelmatig worden er dan ook bijzondere soorten ontdekt. Lees hieronder alle natuurberichten over migratie en trekvogels in Nederland. De meest actuele berichten staan bovenaan.

Reuzenstern

Reuzenstern bezoekt Nederland, icarusblauwtjes vliegen volop...

Lees verder 21 augustus 2021   2 jaar oud

De eerste bomen van het project Birds, Bees & Business zitten in de grond! Ze zijn vanaf begin dit jaar door de vrouwen uit Burkina Faso geplant. Daarmee is de herbebossing van het verdroogde Sheagebied in de Sahel echt begonnen...

Lees verder 3 augustus 2021   2 jaar oud

Sinds 2019 worden in Drenthe elk jaar wulpenkuikens uitgerust met radiozenders om inzicht te krijgen in overleving, sterfteoorzaken en habitatgebruik. De eerste resultaten zijn nu gepubliceerd in het themanummer van Limosa over de..

Lees verder 27 juli 2021   2 jaar oud
Gekraagde roodstaart, man

De Nederlandse duinen zijn uniek in Europa. Niet alleen omdat er veel vogels leven en in het voorjaar en de zomer broeden. Omdat veel trekvogels de kustlijn volgen, kun je er ook de meest bijzondere zwervers en dwaalgasten..

Lees verder 23 juli 2021   2 jaar oud
Voorzitter van VCF Hans Pohlmann met lammergier Angèle.

Een spanwijdte van zo’n drie meter, bijna 6,5 kilo zwaar en de eerste van zijn soort die in Nederland in het wild is gevonden. Angèle, de lammergier die eind mei tegen een windmolen klapte en op slag dood was, is aanstaande..