Natuurberichten

Dossier: Vogeltrek

In het voorjaar en najaar is het weer raak, miljoenen vogels vliegen dan door Nederland op weg naar een broedplek, of een lekker warme winterbestemming. Nederland ligt vaak precies op de migratieroute van vogels en wordt vaak gebruikt als rustplaats voordat de vogels weer verder vliegen. Op honderden locaties door heel Nederland wordt precies bijgehouden welke vogels allemaal ons land passeren. Regelmatig worden er dan ook bijzondere soorten ontdekt. Lees hieronder alle natuurberichten over migratie en trekvogels in Nederland. De meest actuele berichten staan bovenaan.

Brandgans_kolgans_2013_12_28_Streefkerk_alert_groep_grasland_gemengd_AlbertdeJong1

‘Moeten die brandganzen niet weg zijn?’ De afgelopen week kreeg ik deze vraag meerdere keren van vogelaars in het veld. De brandgans komt ’s winters in steeds grotere aantallen in Nederland voor, zo blijkt uit het..

Lees verder 4 april 2014   10 jaar oud
Lepelaar

Sinds 2003 broeden Lepelaars in natuurgebieden in Oost- en West-Vlaanderen. Maar de toekomst voor deze kolonies is nog onzeker. Daarom is dringend nood aan nieuwe alternatieve nestplaatsen. In natuurgebied Blokkersdijk heeft..

Lees verder 31 maart 2014   10 jaar oud
Grus grus. Kraanvogel

Gisteren (maandag 24/02) werden duizenden overtrekkende Kraanvogels in het Belgisch luchtruim gesignaleerd. Door het zachte weer waren ze er vroeger bij dan andere jaren. Opvallend was ook dat hun trekfront over de hele breedte..

Lees verder 25 februari 2014   10 jaar oud
thumnail Kruisbek mannetjes. Creative Commons Attribution-ShareALike 3.0 Unported. Elaine R. Wilson, www.naturespicsonline.com

Afgelopen najaar schreven we over de invasie van kruisbekken en het verschijnen van de zeldzame grote kruisbek. Wie nu door wat grotere naaldbossen loopt, komt nog steeds veel kruisbekken tegen. Blijven die allemaal in Nederland..

Lees verder 21 februari 2014   10 jaar oud

Trektellen, het observeren en noteren van zichtbare trek vanaf een vast punt, is een verslavende bezigheid voor sommige vogelaars. Het is een sport voor mensen met scherpe ogen en oren en veel geduld. Want al vliegt er soms een..

Lees verder 14 februari 2014   10 jaar oud
watervogels in Marokko

Afgelopen januari was de allereerste integrale vogeltelling langs de gehele Oost-Atlantische Flyway: de trekroute van watervogels vanuit het Arctische gebied tot aan Zuid-Afrika. In totaal telden ongeveer 1.500 vogelliefhebbers in..

Lees verder 4 februari 2014   10 jaar oud
Agrarisch gebied in Senegal, januari 2014.

Senegal is één van de Sahellanden waar veel Europese broedvogels overwinteren. Zo ook een deel van de West-Europese broedpopulatie van de grauwe kiekendief. Een team van de Werkgroep Grauwe Kiekendief is voor de vijfde keer..