Natuurberichten

Dossier: Droogte

Pagina 22 van 35 - 347 Resultaten

Bielheimerbeek

Aanhoudende droogte en hoge temperaturen: het lijkt inmiddels normaal. Terwijl weerrecords sneuvelen, gaan soorten die afhankelijk zijn van koel stromend water ten onder. In 2018 bleek hoe kwetsbaar het watersysteem is. De huidige..

Lees verder 6 augustus 2019   4 jaar oud
Eikenprocessievlinder, vrouwtje

De eerste eikenprocessievlinders zijn uitgevlogen. Op 22 juli zijn de eerste vlinders in de feromoonvallen in Mill waargenomen. De warme omstandigheden zijn nu erg geschikt om een lange afstand te kunnen overbruggen. Als de..

Lees verder 27 juli 2019   4 jaar oud
Vleermuizen zoeken buiten een vleermuiskast naar koelte en frisse lucht

Het is en wordt weer erg warm in Nederland. Zeker voor vleermuizen die in de spouwmuren of in daken aan zonzijdes van gebouwen leven. Wanneer vleermuizen binnen de spouwmuur of het dak niet naar een koelere plek kunnen verhuizen,..

Lees verder 26 juli 2019   4 jaar oud

2018 was een kurkdroog jaar en ook in 2019 is het droog. Dat dit effect heeft op de natuur is onmiskenbaar. De vegetatie verdort, bos en heide worden vatbaar voor brand; beken, vennen en poelen vallen droog en watergebonden..

Lees verder 24 juli 2019   4 jaar oud
gewone bronlibel - primair

Het vermoeden bestaat dat de bronlibel door de extreem droge zomer van 2018 is verdwenen uit de Esperloop in Noord-Brabant. Dit geeft aan hoe kwetsbaar het leefgebied van deze zeldzame libel is. De provincie heeft subsidie..

Lees verder 23 juli 2019   4 jaar oud
Kamsalamander

Droogte en warmte hebben in 2018 behoorlijk wat effect gehad op de Nederlandse natuur. Het gaat veelal om negatieve effecten en met grote zorgen kijken we naar de toekomst. Soms zijn er ook positieve effecten gemeld, al is het de..

Lees verder 17 juli 2019   4 jaar oud

Op 8 juli werden in het Robbenoordbos (NH) een aantal Stekelige hertentruffels aangetroffen, in een kuiltje dat reeën groeven op zoek naar deze paddenstoelen. Zelden werden er zo vroeg in het jaar hertentruffels ontdekt. Meestal..

Lees verder 11 juli 2019   4 jaar oud
Droogte

De bodem speelt een belangrijke rol in het bepalen van de klimaatbestendigheid van planten. Een bodem met gunstige eigenschappen verbetert het herstelvermogen van planten bij hitte en droogte, maar een ongunstige bodem draagt..

Lees verder 29 juni 2019   4 jaar oud
Roodborsttapuit

Waterschap Brabantse Delta, Staatsbosbeheer en de provincie Noord-Brabant gaan de waterhuishouding in Noordrand Midden verbeteren, in combinatie met de realisatie van het Natuurnetwerk Brabant. De ambitie voor de natuurdoelen ligt..

Lees verder 24 juni 2019   4 jaar oud
Kwartelkoning

De teller staat voorlopig op twintig roepende kwartelkoningen. Dat is het laagste aantal in een lange reeks van teljaren. Begin juni gingen vogelaars in de nachtelijke uren op pad in de kerngebieden van deze soort, de oren..

Lees verder 22 juni 2019   4 jaar oud