Natuurberichten

Dossier: Tuinen

In tuinen is ontzettend veel leven te ontdekken. Wanneer je goed kijk zie je dat elke tuin eigenlijk vol zit met allerlei dieren. Denk aan vogels, vleermuizen en egels maar ook aan bijen, dagvlinders en nachtvlinders. En wat dacht je van alle verschillende soorten slakken, spinnen, wormen en talloze insecten. Wekelijks worden hieronder nieuwe natuurberichten geplaatst over dieren in de tuin en hoe je je tuin aantrekkelijker kunt maken voor dieren. De meest actuele berichten staan bovenaan.

winter onderwater

De bruine kikkermannen die in tuinvijvers overwinteren, kijken door de aanhoudende vorst weer tegen een glazen plafond aan. Ook salamanders die in de warme maand januari de vijvers al hadden bereikt treft nu dit lot, net als..

Lees verder 26 februari 2018   6 jaar oud
Perental op stam - primair

De afgelopen weken zijn er regelmatig vlinders gezien, ondanks het koude weer. Op bomen en struiken kun je nu onder andere de perentak vinden, ook in de achtertuin. Behalve op bomen zijn de mannetjes ook bij lichtbronnen als..

Lees verder 15 februari 2018   6 jaar oud
Kleine watersalamander

Vanuit het hele land krijgen we bericht dat de salamanders vlak voor de vorst inviel al op weg waren naar hun voortplantingswateren zoals tuinvijvers. 's Avonds zijn ze goed te zien. Kijk eens met een zaklamp in de vijver of sloot..

Lees verder 14 februari 2018   6 jaar oud
In de ELISpot test wordt het bloed van een mogelijke lymepatiënt onderzocht op activiteit van de afweercellen in het laboratorium.

Regelmatig duiken verhalen op dat de ziekte van Lyme in Duitsland beter vast te stellen is dan in Nederland. Het RIVM en het Diakonessenhuis Utrecht tonen echter aan dat een onderzochte cellulaire test geen onderscheid kan maken..