Natuurberichten

Dossier: Tuinen

In tuinen is ontzettend veel leven te ontdekken. Wanneer je goed kijk zie je dat elke tuin eigenlijk vol zit met allerlei dieren. Denk aan vogels, vleermuizen en egels maar ook aan bijen, dagvlinders en nachtvlinders. En wat dacht je van alle verschillende soorten slakken, spinnen, wormen en talloze insecten. Wekelijks worden hieronder nieuwe natuurberichten geplaatst over dieren in de tuin en hoe je je tuin aantrekkelijker kunt maken voor dieren. De meest actuele berichten staan bovenaan.

Vrouwelijke bloeiwijzen onderin de plant (foto B. Odé)

In 2014 is voor het eerst verwildering van een mediterrane brandnetel in Nederland waargenomen: de Zuidelijke brandnetel dook op bij Venray en in Amsterdam. Deze nieuweling is dit jaar al op twee nieuwe locaties aangetroffen: een..

Lees verder 21 augustus 2015   8 jaar oud

De laatste dagen worden er veel meldingen gedaan van plakkers. Vaak weten de mensen niet om welke soort het gaat, en sturen ze een foto op. Meestal zijn het vrouwtjes van deze nachtvlinder, die bezig zijn met het afzetten van hun..

Lees verder 17 augustus 2015   8 jaar oud

Vorige week was de Nationale Tuinvlindertelling en vele duizenden mensen telden toen welke vlinders er in hun tuin rondvlogen. Dit waren vooral dagvlinders en overdag actieve nachtvlinders als de gamma-uil. Maar ook ’s nachts zijn..

Lees verder 10 augustus 2015   8 jaar oud
Vanessa atalanta. Atalanta

Traditioneel het eerste weekend van augustus: de landelijke tuinvlindertelling van De Vlinderstichting. Van vrijdag tot en met zondag werd in het hele land en ook in België bijgehouden welke vlinders er in de tuin te zien waren...

Lees verder 3 augustus 2015   8 jaar oud

Komend weekend is weer de jaarlijkse tuinvlindertelling. Duizenden mensen tellen een kwartier lang welke vlinders ze in hun tuin tegenkomen. Kleine vos was de afgelopen jaren vaak de meest gemelde vlinder, maar is dat dit jaar..

Lees verder 30 juli 2015   8 jaar oud
Phyllobius pilicornis

De exotische snuitkever Phyllobius pilicornis blijkt zich uitgebreid in Nederland gevestigd te hebben. Inmiddels komt hij op verschillende plekken in West-Nederland voor. Anders dan andere exotische snuitkevers, houdt deze soort..

Lees verder 21 juni 2015   8 jaar oud

Het is tot dusver een mooi trekvlinderjaar en ook kolibrievlinders worden veel gemeld. Deze bijzondere overdag actieve nachtvlinder, die sprekend lijkt op een kolibrie, kun je nu overal in Nederland aantreffen, vooral in tuinen...

Lees verder 15 juni 2015   8 jaar oud
Gouden Zwaluw

Donderdag 11 juni reikt Vereniging Nederlands Cultuurlandschap (VNC) in Museum Boerhaave in Leiden drie Gouden Zwaluwen uit aan organisaties die zich verdienstelijk hebben gemaakt om natuur in de straat, wijk of stad te..

Lees verder 11 juni 2015   8 jaar oud

Dit voorjaar is goed voor trekvlinders. Naast distelvlinder en atalanta, die in groten getale zijn binnengevlogen komen er ook al veel meldingen van kolibrievlinder binnen. Klap op de vuurpijl is wel de gestreepte pijlstaart die..

Lees verder 11 juni 2015   8 jaar oud
Dansmug. Mannetje van Metriocnemus carmencitabertarum, ongeveer 4 millimeter klein, vergelijk met de kleine kiezels in de baksteen.

In 2011 werd de dansmug Metriocnemus carmencitabertarum gevonden in een emmer in een tuin in het Groningse Appingedam. Het was de eerste vondst voor Nederland. De soort rukt op naar het noorden en geeft langzaam haar geheimen..