Natuurberichten

Dossier: Tuinen

In tuinen is ontzettend veel leven te ontdekken. Wanneer je goed kijk zie je dat elke tuin eigenlijk vol zit met allerlei dieren. Denk aan vogels, vleermuizen en egels maar ook aan bijen, dagvlinders en nachtvlinders. En wat dacht je van alle verschillende soorten slakken, spinnen, wormen en talloze insecten. Wekelijks worden hieronder nieuwe natuurberichten geplaatst over dieren in de tuin en hoe je je tuin aantrekkelijker kunt maken voor dieren. De meest actuele berichten staan bovenaan.

Gewoon sneeuwklokje, K.U. Leuven Campus Kortrijk, www.kuleuven-kortrijk.be

Net als veel andere soorten zijn ook de sneeuwklokjes dit jaar een maand vroeger gaan bloeien dan normaal. Eerder berichtten we bijvoorbeeld al over de vroege krokussen. Het moment waarop sneeuwklokjes gaan bloeien blijkt direct..

Lees verder 29 januari 2012   12 jaar oud
Tuinwolfspin (Pardosa ammentata)

Wie denkt dat koudbloedige insecten en andere ongewervelden alleen actief zijn als de temperatuur wat oploopt, en de winter als ei of in een rustfase doorbrengen, heeft het mis. Ga je tuin maar eens in, en ontdek dat het leven..

Lees verder 26 januari 2012   12 jaar oud
Dansmug. Mannetje van Metriocnemus carmencitabertarum, ongeveer 4 millimeter klein, vergelijk met de kleine kiezels in de baksteen.

Niet ergens in een natuurgebied, maar in een emmer in een Groningse achtertuin is een nieuwe insectensoort voor Nederland ontdekt. Metriocnemus carmencitabertarum is een dansmug van enkele millimeters groot. De soort heeft (nog)..