Natuurberichten

Pagina 1046 van 1531 - 15306 Resultaten

In de wijk Jagersveld in Lelystad is kleinschalig gekapt in het bos. Paden zijn breder gemaakt en er zijn inhammen gecreëerd. Bewoners hebben de vlinders geteld en zien heel wat soorten profiteren...

Veldleeuwerik

In weerwil van de landelijke achteruitgang doet de veldleeuwerik het relatief goed op de schrale graslanden van Defensie. Dit blijkt uit de resultaten van de broedvogelmonitoring van Defensie die op de Landelijke Dag van SOVON..

Lees verder 12 december 2013   10 jaar oud

Weinig mossoorten spreken zo tot de verbeelding als Kaboutermos. Deze soort valt op vanwege zijn kenmerkende grote en scheve sporenkapsels. Vers zijn deze nog slank en frisgroen, later worden ze dikker en roodachtig en gaan ze op..

Lees verder 12 december 2013   10 jaar oud

Steenmarters bereiden zich niet of nauwelijks voor op de winter. Ze gaan niet in winterslaap en ze slaan ook geen extra vet op door veel te eten in het najaar, zoals veel andere dieren wel doen. Natuurlijk is elk beetje vet wat er..

Compendium voor de leefomgeving2011

Zowel nationaal als internationaal spelen paddenstoelen geen enkele rol in natuurbeleid. Zo worden zij in de teksten over de Natura-2000 gebieden nauwelijks genoemd, in tegenstelling tot vooral planten en vogels. Zijn zij het kind..

Brilduiker. Foto: Adrian Pingstone, GNU-licentie

Het klimaat verandert in sneltempo en de mens is lang niet de enige soort die dat doorheeft. Door stijgende wintertemperaturen kiezen duikeenden massaal nieuwe, noorderlijker gelegen bestemmingen voor hun jaarlijkse wintertrek en..

Lees verder 11 december 2013   10 jaar oud

De wintermaanden lenen zich uitstekend voor zaklampvissen, een waarnemingsmethode die zeer geschikt is voor het opsporen van rivierdonderpadden. Door met een felle zaklamp de oevers te beschijnen zijn rivierdonderpadden en andere..

Grijze zeehondenpup

De Sinterklaasstorm heeft ook gevolgen gehad voor de zeehonden. De storm viel samen met de geboorteperiode van de grijze zeehonden. Doordat de wind het water richting de kust stuwde kwam het zo hoog dat de zandplaten waar deze..

Lees verder 10 december 2013   10 jaar oud
voor eenmalig gebruik, het dwergvinviskarkas op Sylt

Op 28 november spoelde op Sylt, het noordelijkste Duitse Waddeneiland, een karkas van een dwergvinvis aan. Het was een jong, onvolgroeid dier van vijf meter, en het was een ernstig geval van “niet vers”…. Kijk maar naar de foto’s!..

Lees verder 10 december 2013   10 jaar oud

De eerste vorst ligt als een wit deken over de weides en het is tijd voor veel soorten om in winterslaap te gaan, ook voor vlinders. De rupsen gaan “cocoonen”, de eitjes en de poppen zijn verstopt. Slechts enkele vlindersoorten..