Natuurberichten

Pagina 1054 van 1532 - 15311 Resultaten

Gesluierde dame

Sommige mycologen mopperen misschien dat het niet zo'n bijzonder paddenstoelenjaar is. Maar het is in ieder geval een lang paddenstoelenseizoen geweest. En dat leverde deze herfst weer leuke vondsten op...

Lees verder 13 november 2013   10 jaar oud
Kiemplantjes zonnebloem

Onderzoekers van Carnegie Institution op Stanford University en Wageningen University, onderdeel van Wageningen UR, hebben ontdekt hoe cellen in stengels van kiemplantjes blauw licht gebruiken om naar het licht te groeien. Ze..

voor eenmalig gebruik, Natte weilanden op Texel

Texel doet zijn naam ‘vogeleiland’ op het moment extra eer aan. Niet alleen in de natuurgebieden, maar ook op het boerenland wemelt het van de wulpen, lijsters, goudplevieren en zelfs strandlopers en steenlopers. Groepen spreeuwen..

Anas acuta. Pijlstaarteend

Afgelopen zondag 10 november zijn bij Den Oever maar liefst 3664 langstrekkende pijlstaarten gezien. Dit is een recordaantal; nooit eerder zijn zoveel pijlstaarten op trek waargenomen. Ook elders werden veel pijlstaarten gezien...

Lees verder 12 november 2013   10 jaar oud

Waar dieren leven, sterven dieren. Kadavers van dode dieren worden vanzelf weer door de natuur opgeruimd en zijn een bron van biodiversiteit. Toch blijven lang niet alle dode dieren in de natuur liggen. Met name kadavers van grote..

Lees verder 11 november 2013   10 jaar oud

Kent u de Slingelandse plas, de Geerweg in Brandwijk of het Alblasserbos? Zo niet dan is dat jammer want het zijn hele mooie vlinder- en libellengebiedjes in de Alblasserwaard, waar meer dan 25 soorten dagvlinders en 35 libellen..

Lees verder 11 november 2013   10 jaar oud
Vaste planten scheuren

De huidige tuinier weet niet meer dat je in de herfst en winter in de tuin kunt planten, snoeien, bemesten, renoveren, maar ook kunt genieten. In vergelijking met twintig jaar geleden is zo’n 30 procent van de bestedingen aan..

Lees verder 10 november 2013   10 jaar oud
Exotische zeespin cf Ammothea hilgendorfi, Oosterschelde 2013

De zeespin Ammothea hilgendorfi, oorspronkelijk afkomstig uit de Stille Oceaan, heeft na de Italiaanse of Britse kustwateren nu ook onze kustwateren bereikt. Sportduikers en biologen hebben deze zomer meerdere exemplaren van deze..

Lees verder 10 november 2013   10 jaar oud
De knut Culicoides nubeculosus, één van de ongeveer 20 soorten knutten die in Nederland voorkomt. Duidelijk zichtbaar zijn de bijtende monddelen

In de maand november duikt ‘Nederland leest’ in de fascinerende wereld van de insecten. Mooie, leuke en nuttige insecten spreken tot de verbeelding in vele boeken, terwijl lastige insecten zoals de bloedzuigende mug en de stekende..

Lees verder 9 november 2013   10 jaar oud
Tetrao tetrix. Korhoen. man

Verdwijning van het wilde korhoen lijkt onafwendbaar. De kwaliteit van het leefgebied van het korhoen op de Sallandse Heuvelrug staat zwaar onder druk. Dat blijkt uit onderzoek naar de achteruitgang van het korhoen, icoon van het..

Lees verder 8 november 2013   10 jaar oud