Natuurberichten

Pagina 1122 van 1529 - 15285 Resultaten

Bulgaria inequinans

De Nederlandse Mycologische Vereniging is een ambitieus project gestart om bruikbare determinatiesleutels te produceren voor alle mogelijk in Nederland voorkomende zakjeszwammen. Hoewel het grootste deel van de..

Lees verder 27 februari 2013   11 jaar oud
Spiderman

In de film Spiderman 2 doet de superheld met zijn web een ei-zo-na crashende trein stoppen. Uiteraard science-fiction, maar zou een spinnenweb dat zo groot is effectief vier volle wagons kunnen tegenhouden? Engelse fysicastudenten..

Lees verder 26 februari 2013   11 jaar oud
Gekraagde Roodstaart. Foto van Monique Bogaerts van Wikipedia, GNU Free Documentation License

Het nieuwe seizoen van Beleef de Lente gaat weer van start. Op vrijdag 1 maart gaan de camera’s aan in acht verschillende vogelnesten. De webcams volgen alle hoogte- en dieptepunten van de vogels tijdens het broedseizoen. Via..

Lees verder 26 februari 2013   11 jaar oud

Het Centrum voor Genetische Bronnen van Wageningen UR heeft in opdracht van het ministerie van Economische Zaken de Nederlandse bomen genetisch in kaart gebracht. Dit is de Nederlandse bijdrage aan het eerste FAO-onderzoek naar de..

Rode kelkzwam

Ook als het vriest zijn er paddenstoelen. Rode kelkzwammen vallen zelfs goed op in het kale winterse landschap. Deze felgekleurde opruimers van dood hout zijn er nu meer dan vroeger. Het staat vast dat de rode kelkzwammen zich op..

Mijnen van Chromatomyia aprilina

In onze bossen worden de groene blaadjes van de Wilde kamperfoelie stilaan zichtbaar. Die vallen nu goed op in het verder kale bos. Op sommige van die blaadjes kan je in de winter lichtgekleurde patronen zien. Een teken dat het..

Lees verder 25 februari 2013   11 jaar oud

Het is een bijzondere spoorlijn tussen Kerkrade en Schin op Geul. Je ziet er de spectaculaire koninginnenpage, maar ook orchideeën, sprinkhanen, bijen en bijzondere hooiwagens. Het is daarnaast een van de weinige vliegplaatsen van..

Deel logo Tekenradar

In 2012 zijn ruim 7000 tekenbeten gemeld op Tekenradar.nl en meer dan 3500 teken opgestuurd naar het RIVM. De werving van deelnemers voor het onderzoek naar hoe vaak en onder welke omstandigheden een tekenbeet leidt tot (ernstige)..

Lees verder 24 februari 2013   11 jaar oud
TaurOs taurossen oerrund

Eind februari verhuizen drie TaurOs stieren uit het Kempen~Broek naar Spanje. Daar gaan de runderen samen met konikpaarden en wisenten een berggebied in de Noord-Spaanse provincie Asturië begrazen. Hun plek in het Kempen~Broek..

Lees verder 24 februari 2013   11 jaar oud
Sus scrofa. Wild zwijn

Tien procent van de wilde zwijnen in Noordwest-Europa heeft DNA van gedomesticeerde varkens. Dat stelt de leerstoelgroep Resource Ecology van Wageningen University, die het DNA van wild zwijn en tam varken vergeleek...

Lees verder 22 februari 2013   11 jaar oud