Natuurberichten

Pagina 1158 van 1521 - 15206 Resultaten

Patrijzen

Het gaat beter met de patrijs in Benzenrade. De vogelsoort die in de jaren zeventig van de vorige eeuw verdween, is weer een paar keer gezien rond het Heerlense gehucht. Met dank aan een speciaal project. Zeven jaar na de start..

Urtica pilulifera

Recent werden twee mediterrane netelsoorten waargenomen in Gent. Daarmee wordt nog maar eens geïllustreerd dat stadscentra portalen voor uitheemse planten zijn. Plantenkenners met een neus voor exotische soorten speuren steeds..

Lees verder 28 augustus 2012   11 jaar oud
Kraanvogels fouragerend aan rand Fochteloerveen, WetlandWacht Vogelbescherming Nederland

2011 was een rampjaar voor de kraanvogels van het Fochteloërveen. Een kurkdroog voorjaar en een grote brand zorgden ervoor dat er geen enkel jong werd geboren. 2012 is gelukkig een heel ander verhaal. Een recordaantal van zeven..

Lees verder 28 augustus 2012   11 jaar oud

De atalanta is al weer een paar weken regelmatig aanwezig in tuinen en andere plekken met bloeiende planten. De afgelopen dagen nemen de aantallen van deze trekvlinder plaatselijk sterk toe, tot soms wel 600 bij elkaar...

Lees verder 27 augustus 2012   11 jaar oud
vuursalamander

Voor het eerst in de historie dreigt er een amfibie uit Nederland te verdwijnen. De vuursalamander wordt met acuut uitsterven bedreigd. De Zuid-Limburgse populatie in terreinen van Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten en het Limburgs..

Lees verder 27 augustus 2012   11 jaar oud
Zendmast Robbenoordbos, Wieringermeer

Momenteel onderzoekt Windkracht Wieringermeer wat de te verwachten natuureffecten zijn van windturbines op flora en de fauna in de polder Wieringermeer en het Robbenoordbos. Er wordt onderzoek gedaan naar het vlieggedrag van..

Lees verder 26 augustus 2012   11 jaar oud
boomkrekel

In 2004 werden de eerste waarnemingen van boomkrekels langs de Nederlandse rivieren gedaan. In de volgende jaren nam het aantal flink toe. Via het dal van de Rijn kwam de boomkrekel de Gelderse Poort binnen en van daaruit..

Lees verder 26 augustus 2012   11 jaar oud
Noords walstro

Tijdens inventarisatiewerkzaamheden hebben boswachters van Staatsbosbeheer in Nationaal Park De Biesbosch het zeer zeldzame Noords walstro (Galium boreale) gevonden. In totaal gaat het om zo’n 50 tot 100 planten. Noords walstro is..

Lees verder 25 augustus 2012   11 jaar oud
Ross' meeuw

Dutch Birding lanceert vandaag een nieuwe website: www.dutchavifauna.nl. In dit online archief zijn alle waarnemingen verzameld van zeldzame vogels die vanaf 1800 tot en met 'de dag van vandaag' beoordeeld en aanvaard zijn door de..

Lees verder 24 augustus 2012   11 jaar oud

De veelal op meeuwen of sterns parasiterende jagers moeten we doorgaans langs de kust zoeken. Dat geldt niet voor de zeldzame Kleinste jager, die ook door het diepe binnenland trekt. Eind augustus was er een kleine influx...

Lees verder 24 augustus 2012   11 jaar oud