Natuurberichten

Pagina 1303 van 1529 - 15287 Resultaten

Piet Munsterman Saxifraga

De zanglijster is een van de vogels die al vanaf de eerste dagen in het jaar hun karakteristieke gezang laat horen. De eerste zangwaarnemingen komen ruim een week eerder binnen dan vorig jaar maar drie weken later dan het extreem..

Lees verder 23 januari 2011   13 jaar oud
Groene zeedonderpad

In de Zeeuwse kustwateren komen twee soorten Zeedonderpadden algemeen voor. Het zijn de Gewone en de Groene zeedonderpad. Hoewel de naam anders doet vermoeden is de laatste zelden groen gekleurd. Zijn eitjes zijn dat echter wel...

Lees verder 23 januari 2011   13 jaar oud
orka (thumb)

Bij opgravingen op het terrein van het Laat-Middeleeuwse kasteel van Brederode te Velsen zijn resten van een orka gevonden. Het is de eerste bekende waarneming van orka’s in Nederland. Zo lezen we in een publicatie in het..

Lees verder 22 januari 2011   13 jaar oud
huismus

Dit weekend staat volop in het teken van tuinvogels. Vogelbescherming Nederland organiseert namelijk samen met SOVON Vogelonderzoek Nederland voor de 8e keer op rij de Nationale Tuinvogeltelling. Iedereen kan meedoen aan dit..

Lees verder 22 januari 2011   13 jaar oud
Entoloma nausiosme

Het bos Willinks Weust bij Winterswijk is de enige bekende Nederlandse vindplaats van de paddenstoel Entoloma nausiosme, een Satijnzwam zonder Nederlandse naam. Buiten Nederland is de soort alleen bekend uit Duitsland en..

Lees verder 21 januari 2011   13 jaar oud
klit bij hoogwater

Smeltende sneeuw en veel regen hebben de rivieren de afgelopen twee weken flink doen stijgen. Door het hoge waterpeil traden rivieren buiten hun oevers en staan uiterwaarden onder water. Omwonenden moeten daarmee leren leven. Zo..

Lees verder 21 januari 2011   13 jaar oud

Het webcam project van Vogelbescherming Nederland ‘Beleef de winter’ heeft al spectaculaire beelden opgeleverd van vogels in een winterse tuin. Nu zijn er ook infraroodbeelden van nachtvlinders die ’s nachts op de vetbol zitten...

Lees verder 20 januari 2011   13 jaar oud

Afgelopen weekend vond de landelijke slaapplaatstelling van Halsbandparkieten plaats. De telling is onderdeel van het SOVON-project Meetnet Slaapplaatsen dat één keer per jaar wordt georganiseerd. Net als vorig jaar ging het om..

Lees verder 20 januari 2011   13 jaar oud
dode opgeblazen bruine kikkers drijvend in de vijver

Het is een trieste en gruwelijke aanblik als je vele dode opgeblazen bruine kikkers drijvend in de tuinvijver aantreft. Het overkomt veel mensen op dit moment, nu de tuinvijvers weer ijsvrij zijn. Dat niet de vrieskou maar..

Lees verder 19 januari 2011   13 jaar oud
Basalton dijkbekleding

Op dijken die bekleed zijn met natuursteen, komen van oudsher veel bijzondere korstmossen voor. Wanneer bij dijkverzwaring het natuursteen wordt vervangen door beton, verdwijnen deze korstmossen. Het Hoogheemraadschap Hollands..

Lees verder 19 januari 2011   13 jaar oud