Natuurberichten

Pagina 1401 van 1532 - 15313 Resultaten

Cortinarius terpsichores
N.J.Dam

Met bomen beplante wegbermen vormen vaak rijke vindplaatsen van bijzondere paddenstoelen. Vooral voedselarme wegbermen doen het goed. En die zijn nog verkeersveilig en beheervriendelijk ook: omdat de vegetatie er laag blijft is er..

Lees verder 2 december 2009   14 jaar oud
zomereik silhouet K.U. Leuven - Campus Kortrijk

Na een stormachtige week is het blad bijna overal van de bomen. Spijtig dat de prachtige herfstkleuren daarmee verdwenen zijn. Maar het silhouet van een kale boom is ook het aanzien meer dan waard. Juist nu – wanneer de maan flink..

Lees verder 2 december 2009   14 jaar oud
Rupsen en larve bladwesp op eikenboom

In grote delen van het land hebben eiken dit jaar zeer weinig eikels geproduceerd. De oorzaak was de enorme hoeveelheid rupsen van vooral de kleine wintervlinder in het voorjaar. Ze hebben op grote schaal de bloemknoppen..

Lees verder 1 december 2009   14 jaar oud
Krooneend www.ivnvechtplassen.org

In de Gelderse Poort werden zondag 29 november jongstleden op twee plekken opvallend hoge aantallen krooneenden gezien. Op de Bisonbaai in de Ooijpolder een groep van negen en in de Lobberdense Waard in de buurt van Pannerden maar..

Lees verder 1 december 2009   14 jaar oud
groot koolwitje klein

Op 29 november werd in Oldenzaal nog een groot koolwitje gezien. Dit is een erg late waarneming van deze vlinder. De soort overwintert als pop en de laatste vlinders worden normaal in oktober waargenomen. ..

Lees verder 30 november 2009   14 jaar oud
Smient

In de Groene Jonker verzamelen zich grote groepen watervogels om hier de winter door te komen. De vele smienten, kuifeenden en wintertalingen trekken de slechtvalk aan. Deze roofvogel haalt tijdens zijn spectaculaire jacht..

Lees verder 30 november 2009   14 jaar oud
Gewoon vuurzwammetje
Hygrocybe miniata
M.W.Boomsluiter

De extreem warme november heeft geleid tot opmerkelijke waarnemingen in de natuur. Veel amfibieën, zoals de vroedmeesterpad, zijn nog niet in winterslaap gegaan. Vuursalamanders waren actiever dan ooit en sommige bruine..

Lees verder 29 november 2009   14 jaar oud
Vroedmeesterpad. Foto: Jelger Herder, RAVON (www.digitalnature.org)

Normaal gesproken zijn de meeste amfibieën na de tweede helft van oktober in overwintering. Door het warme en vochtige weer van de laatste weken zijn er echter nog steeds veel soorten actief. Zo worden er bijvoorbeeld veel bruine..

egel in het gras

Een deel van de egels is al in winterslaap, een deel scharrelt nog rond. Met name de jonge egels moeten voldoende reserves opbouwen om de winter door te kunnen komen...

Denneslijmkop
Hygrophorus hypothejus
M.W.Boomsluiter

Een zeer zachte november zorgt dit jaar voor een vruchtbaarder paddenstoelenseizoen dan verwacht. Uit onderzoek is bekend dat het paddenstoelenseizoen in het buitenland verschuift onder invloed van klimaatverandering. Welke..