Natuurberichten

Pagina 1402 van 1531 - 15310 Resultaten

grote bosmuis door Paul van Hoof

Goed nieuws over de Grote bosmuizen in Nederland. Onderzoek toont aan dat er bij Winterswijk een vitale populatie is. De soort komt in Nederland verder alleen in Zuid-Limburg voor. Ook daar zit de populatie in de lift...

Lees verder 28 november 2009   14 jaar oud
Visdief

Visdieven hebben op De Kreupel, het opgespoten vogeleiland in het IJsselmeer, in 2009 veel te weinig jongen groot kunnen brengen. De Kreupel is de grootste kolonie in West-Europa en herbergt bijna een kwart van de Nederlandse..

Lees verder 27 november 2009   14 jaar oud
No Description Provided

Vier stoere mannen met veiligheidshelmen, reddingsvesten, oortjes en vervaarlijk uitziende laarzen staan op het rollende dek te wachten. Ze werken nauw samen met een kraandrijver om een boei uit het water te takelen. Meter na..

Lees verder 27 november 2009   14 jaar oud
lepelaar

In hoog tempo sterven er diersoorten uit. Beschermingsmaatregelen zijn daarom bittere noodzaak voor tal van dieren. Het blijkt echter dat het ene dier een grotere kans op bescherming door de overheid heeft dan het andere, ook al..

Lees verder 26 november 2009   14 jaar oud
zwartvlekwinteruil klein

Het is eind november en guur weer buiten. De wind in vlagen en de regen maakt het waterkoud. Het is al donker. Even naar de schuur om een pak sap te halen en wat schetst de verbazing als je plotseling een vlinder ziet? ..

Lees verder 26 november 2009   14 jaar oud
Rond wintergroen gadget

Bij planten denken we vooral aan de zomer. Plantenonderzoek vindt dan ook vooral plaats in de maanden mei tot september. Toch gaat een enkele “doorgewinterde” florist daarna nog door. En dan blijkt dat je ook in de winterperiode..

Lees verder 25 november 2009   14 jaar oud
Hazelworm gadget

De hazelworm neemt licht in aantal toe in Nederland. Dat blijkt uit de jaarlijkse telling van het Meetnet Reptielen. Hierbij worden op zo’n 140 trajecten door RAVON vrijwilligers reptielen, waaronder hazelwormen, geteld. In 2008..

Lees verder 25 november 2009   14 jaar oud
Eikelmuis

De zeldzame eikelmuizen in Zuid-Limburg zijn aan hun winterslaap begonnen. In de speciaal voor deze muizen opgehangen kistjes worden bij controles geen eikelmuizen meer gezien. Dat duidt erop dat ze elders in winterslaap zijn..

vliegenzwam_onderwijsgek_GNUF

Door de relatief hoge temperaturen in de eerste helft van november zijn er momenteel nog uitzonderlijk veel paddenstoelen in de natuur te bewonderen. Meestal zijn eind oktober de meeste paddenstoelen weer verdwenen, maar door de..

Lees verder 24 november 2009   14 jaar oud
Kraanvogeltrek. Foto: Andreas Trepte, Creative Commons Naamsvermelding Gelijk delen 2.5 Unported

Jaarlijks presenteert SOVON Vogelonderzoek Nederland de actuele stand van de vogels, samengevat in de Vogelbalans. Een van de belangrijkste conclusies van de Vogelbalans 2009 is dat het belang van Nederland als overwinterings- en..