Natuurberichten

Pagina 34 van 1529 - 15289 Resultaten

Lentevliegende zwarte sachembij op voederwikke

Sinds 2018 meten onderzoekers van Wageningen University & Research bijen en bloemen in het Geuldal in Zuid-Limburg om te begrijpen hoe de leefomgeving voor bijen kan worden verbeterd. De studie laat zien dat de afgelopen vijf jaar..

Lees verder 26 januari 2024   2 mnd oud
huismussen

Tuinvogeltelling begint vandaag - gaat de huismus weer winnen? En bruine óf groene rupsen van de huismoeder...

Lees verder 26 januari 2024   2 mnd oud
Zeehond Cactus (eenmalig exclusief WMR)

Tijdens het geboorteseizoen in december, tellen onderzoekers van Wageningen Marine Research jaarlijks grijze zeehonden op de Waddeneilanden Griend en Richel. Ze registreren het aantal pups en vrouwtjes en van welke gebieden ze..

Lees verder 25 januari 2024   2 mnd oud
Gewone grootoorvleermuis winterslaap achter schors

Momenteel houden veel verschillende soorten dieren een winterslaap, waaronder zoogdieren, reptielen en amfibieën. Het Klokhuis heeft hier op 19 januari een aflevering over uitgezonden. Onze collega Julia Schepers vertelt in deze..

Lees verder 25 januari 2024   2 mnd oud
Podcast toekomst voor natuur - primair

De podcast ‘Toekomst voor Natuur’ verschijnt al bijna twee jaar elke twee weken op zaterdag. In deze podcast gaat Anthonie Stip voor De Vlinderstichting op zoek naar toekomst voor natuur in de Lage landen. Welke plek heeft natuur..

eikvaren

Eikvarens staan er fris bij en zoek naar de eitjes van de witvlakvlinder...

Lees verder 25 januari 2024   2 mnd oud

Goed nieuws voor scholen die hun terrein gezond, klimaatbestendig en natuurlijk avontuurlijk willen inrichten: vanaf 1 mei 2024 kunnen zij een aanvraag doen via de regeling ‘Schoolpleinen van de Toekomst’. Provincie Noord-Brabant,..

Lees verder 24 januari 2024   2 mnd oud

De tegenwoordige zachte winters zijn ideaal voor het speuren naar misschien wat veronachtzaamde maar interessante paddenstoelensoorten. Allerlei houtzwammen en korstjes zijn nog in groten getale te vinden. Hoewel dit geen echte..

Still uit video Ringslangen Werkgroep Houten

Voor kennisorganisatie RAVON (Reptielen Amfibieën Vissen Onderzoek Nederland) is de passie en inzet van haar duizenden vrijwilligers cruciaal. Samen onderzoeken en beschermen we de inheemse reptielen, amfibieën en vissen en hun..

Lees verder 24 januari 2024   2 mnd oud
Parrotfish- one of the species which got increased protection under the SPAW protocol.

Het protocol betreffende speciaal beschermde gebieden en wilde dieren (SPAW-protocol) vormt een cruciaal kader voor het behoud van de biodiversiteit in de Cariben. Recent is aangekondigd dat er in het SPAW-protocol extra..