Natuurberichten

Pagina 54 van 1521 - 15209 Resultaten

Naturalis gaat een onderzoeksinfrastructuur bouwen, speciaal gericht op het monitoren van biodiversiteit met behulp van minieme hoeveelheden DNA. Daarmee gaat het onderzoeksinstituut de staat van de natuur beter in kaart brengen..

poel in heidegebied

In het Zuiderbos, een heideterrein bij Vledder en Doldersum in Drenthe, werkt Bosgroep Noord-Oost Nederland samen met eigenaar Maatschappij van Weldadigheid en Landschapsbeheer Drenthe aan het verbeteren van de natuurkwaliteit en..

adonismycena

Tere en kleine adonismycena valt toch nogal op, en de kleine beer is nog op pad...

Symposium soorten - primair

Soms lijkt het wel alsof soorten niets anders zijn dan dure verplichtingen die we moeten beschermen omdat we dat nu eenmaal in Europa hebben afgesproken. Deze merkwaardige interpretatie van de habitatrichtlijn kom je eigenlijk..

Lees verder 10 november 2023   4 mnd oud

Analyse van bijna 15.000 Europese planten en dieren laat zien dat bijna één op de vijf daarvan met uitsterven bedreigd is. Voor planten (27%) en insecten (27%) is het percentage duidelijk hoger dan voor gewervelde dieren (18%)...

Lees verder 10 november 2023   4 mnd oud

Onderzoek van Wageningen University & Research (WUR) wijst uit dat er op Bonaire potentie is om Nature-based Solutions (natuurlijke oplossingen) te gebruiken tegen de gevolgen van klimaatverandering. Naar verwachting gaat er vaker..

Lees verder 10 november 2023   4 mnd oud

Hoe uniek en divers is het onzichtbare leven op Galapagos? Dat is de vraag waarop internationale onderzoekers, geleid door het NIOO, antwoord proberen te vinden. Dit jaar gingen zij op expeditie naar de iconische eilanden om het..

klein koolwitje, gezien op 6 november 2023

Wanneer zie je het laatste koolwitje? En kun je witte kwikstaarten ook in de winter zien?..

klein geaderd witje - primair

Twee van de meest algemene dagvlinders zijn klein koolwitje en klein geaderd witje. Ze komen verspreid door het hele land voor en lijken vergelijkbare eisen te stellen aan hun omgeving. Klein koolwitje zien we wel wat meer in..

Lees verder 9 november 2023   4 mnd oud

Om Helmharpoenzwammen te zien moet je zeer veel geluk hebben. In Nederland heb je tegenwoordig twee soorten Helmharpoenzwammen: de Helmharpoenzwam en de Geelbruine helmharpoenzwam. Ze komen voor in gebieden die in veel gevallen..

Lees verder 9 november 2023   4 mnd oud