Natuurberichten

Pagina 65 van 1530 - 15291 Resultaten

Experts van Capgemini hebben, samen met Naturalis Biodiversity Center en Amazon Web Services AI-modellen ontwikkeld die insectengeluiden herkennen. Dat is belangrijk voor onderzoek én natuurbehoud. ..

Lees verder 4 november 2023   5 mnd oud
Vinpootsalamander

Vinpootsalamanders aan de wandel, maar waar wonen ze? En zoek de groepjes pimpelmezen. ..

Lees verder 4 november 2023   5 mnd oud
Alken voor Den Helder

Er liggen nu veel dode alken langs de kust. Zo'n massale stranding van dode zeevogels komt eens in de paar jaar voor. Maar deze keer valt volgens zeevogelonderzoeker Kees Camphuysen op dat het vroeg in het najaar is en dat het..

Lees verder 3 november 2023   5 mnd oud

Afgelopen weekend hoorden we van vondsten van het Weerhuisje in het Goois Natuurreservaat. Veel mycologen herkennen deze stuifzwam direct uit de boeken. Veel mycologen hebben deze opvallende soort echter nog nooit in het echt..

Rivieren recreatie brug bij Nijmegen

Met de lancering van het 'Manifest Ruimte voor Levende Rivieren' doet een coalitie van 13 partijen waaronder de ANWB, het Wereld Natuur Fonds (WWF-NL), De Jonge Klimaatbeweging, Scouting Nederland en Natuurmonumenten een dringende..

Stormvogeltje bij Schiermonnikoog

Welke vogel is vernoemd naar storm? En lange slierten zwarte zee-eenden vanaf het strand te zien...

Paling

ICES, de International Council for the Exploration of the Sea, heeft op 1 november haar wetenschappelijk advies voor de Europese aal voor 2024 gepubliceerd. Het advies stelt, net als vorig jaar, dat er meer aandacht moet zijn voor..

Hazelmuis in nestbuis

De enige plek in Nederland waar hazelmuizen voorkomen is in Zuid-Limburg. Sinds 1992 wordt deze populatie nauwkeurig gemonitord door vrijwilligers die elk jaar nesten tellen. Zij controleren elk najaar tweemaal een groot aantal..

Lees verder 2 november 2023   5 mnd oud
Een jonge haagbeuk, geplant in een nieuw bos in Noord-Brabant.

De komende maanden komt er naar verwachting zo’n 250 hectare nieuw bos bij op Staatsbosbeheer-terrein. “We gaan weer veel nieuwe bomen planten en zetten in op spontane bosontwikkeling”, stelt programmadirecteur Bos & Klimaat..