Natuurberichten

Pagina 787 van 1532 - 15314 Resultaten

De snoek is een belangrijke graadmeter voor de aanwezigheid van een goede waterkwaliteit. De soort nam in de tweede helft van de 20e eeuw sterk af als gevolg van watervervuiling waarbij zijn plaats werd ingenomen door de van..

Lees verder 24 mei 2017   6 jaar oud
Rhingia campestris, gewone snuitvlieg

“We zien minder en minder vlinders”, “het gaat niet goed met de bijen”. Veel mensen merken dat insecten achteruit gaan. Maar hoeveel minder vlinders en bijen zijn er dan precies? En hoe zit het dan met die andere beestjes, zoals..

Lees verder 23 mei 2017   6 jaar oud
Limosa limosa. Grutto

Acht in Nederland broedende en twaalf overwinterende vogels zijn wereldwijd bedreigd. Het betreft onder andere de grutto, scholekster en wulp. Dit blijkt uit een rapport van BirdLife International. Het rapport met wetenschappelijk..

Lees verder 23 mei 2017   6 jaar oud
Gewone tweevleugel

In het Engels heten ze mayflies, in het Nederlands hebben we er twee namen voor: eendagsvliegen en haften. Al deze namen slaan op insecten uit de orde Ephemeroptera, een primitieve groep met larven in het water en gevleugelde..

Lees verder 22 mei 2017   6 jaar oud
scheefbloemwitje

Al eerder berichtte De Vlinderstichting over de opmars van het scheefbloemwitje. De vlinder is in acht jaar tijd in Duitsland 800 kilometer opgeschoven, dat is niet niks. Nu is Nederland aan de beurt...

Lees verder 22 mei 2017   6 jaar oud
Gewone wesp Vespula vulgaris

Er worden momenteel in heel het land veel wespenkoninginnen waargenomen. Er zijn daarbij opvallend veel meldingen van grote aantallen koninginnen binnenshuis. Uitzonderlijk is dat er ook mannetjes worden gezien. Het lijkt er op..

Lees verder 21 mei 2017   6 jaar oud

Precies een jaar geleden werden voor het eerst grote populaties van het Schepje levend in de Nederlandse kustwateren aangetroffen. Toen werden vele honderden levende dieren en hun eikapsels bij een klein aantal duiklocaties,..

Lees verder 21 mei 2017   6 jaar oud
Duinen in Nationaal Park Zuid-Kennemerland

Op 21 mei viert de Europese topnatuur haar 25e verjaardag. Op die dag bestaat zowel het netwerk van beschermde gebieden binnen Europa, Natura 2000, als LIFE, het financieringsprogramma van de Europese Unie voor het beschermen en..

Lees verder 20 mei 2017   6 jaar oud
Een schor langs de Adriatische kust waar slijkgras voornamelijk is vervangen door zeekraal

Schorren langs de Middellandse Zeekust zijn belangrijk om de nadelige effecten op de kust van hogere golven bij zeespiegelstijging tegen te gaan. De schorrenplanten zorgen ervoor dat zand en slib makkelijker bezinkt waardoor deze..

Lees verder 19 mei 2017   6 jaar oud
argusvlinderman

Van 25 tot en met 28 mei aanstaande houden De Vlinderstichting en Waarneming.nl voor de vierde keer het telweekend argusvlinder. Overal in het land brengen we in kaart of de argusvlinder nog aanwezig is. De resultaten kan De..

Lees verder 18 mei 2017   6 jaar oud