Natuurberichten

Pagina 792 van 821 - 8204 Resultaten

In de zomertijd worden veel natuurgraslanden gemaaid. Om de grond armer aan voedingstoffen te maken, wordt het maaisel afgevoerd. Op een schrale bodem groeien immers meer verschillende soorten planten dan op een vruchtbare bodem...

Lees verder 8 augustus 2008   9 jaar oud

Het gaat goed met de ijsvogel! Dat is goed nieuws, want lange tijd is dat niet zo geweest. Dit jaar zijn er meer dan 650 broedpaartjes geteld, terwijl dat er tien jaar geleden minder dan 50 waren. Dus hou je ogen goed open, dan..

Lees verder 7 augustus 2008   9 jaar oud

Veel mensen kennen dagvlinders, zoals koolwitjes en dagpauwogen die op onze vlinderstruiken drinken. Toch zijn er veel minder dagvlinders dan nachtvlinders in Nederland. Tegen 50 soorten dagvlinders staan zo’n 2000 (!!) soorten..

Lees verder 7 augustus 2008   9 jaar oud

Kamervragen, drie doden, zes gevangen en een mogelijk nog vrij loslopend exemplaar. Dat is het resultaat van het loslaten van tien Japanse eekhoorns in Amersfoort. De Zoogdiervereniging VZZ maakt de balans op van een onbezonnen..

Lees verder 6 augustus 2008   9 jaar oud

Kijkend in het vogelboek, lees je dat het voedsel van de grote bonte specht bestaat uit insecten, zaden van naaldbomen en soms ook eieren en nestjongen van andere vogels. Vooral dat laatste is intrigerend. De meeste mensen..

Lees verder 5 augustus 2008   9 jaar oud

De zomer is het seizoen waarin planten volop groeien en bloeien. Begin augustus staat de struikheide in bloei en heeft de lijsterbes zijn oranje bessen al laten zien. De meeste grassen zijn dan al uitgebloeid. Voor de landbouw..

Lees verder 5 augustus 2008   9 jaar oud

De afgelopen dagen zijn er veel meldingen van paardenbijters. Deze grote libel is verspreid over het hele land gezien. Reden om acuut de paarden binnen te halen?..

Lees verder 4 augustus 2008   9 jaar oud

Steeds vaker zie je in weiden, wegbermen en plantsoenen de hoge stelen van de reuzenberenklauw. Met zijn grootte kan hij andere planten weg concurreren. Daarnaast kan aanraken van de plant pijnlijke plekken veroorzaken. Een plant..

Lees verder 4 augustus 2008   9 jaar oud

Wie kent ‘m niet? De huismus. Dacht je als kind aan een vogel, dan dacht je waarschijnlijk aan deze allemansvriend. Wie had kunnen denken dat het met de mus zo slecht zou gaan? In enkele decennia is het aantal gehalveerd, maar..

Lees verder 3 augustus 2008   9 jaar oud

In de nazomer trekken niet alleen vogels, maar ook vleermuizen. Soms worden ze zelfs overdag gezien...

Lees verder 3 augustus 2008   9 jaar oud