Natuurberichten

Pagina 794 van 1530 - 15294 Resultaten

bont zandoogje primair

Veel mensen hebben de afgelopen weken, in die heerlijk maartmaand, vlinders gezien. De eerste weken ging dat vooral om de vlinderoverwinteraars citroenvlinder, dagpauwoog, kleine vos en gehakkelde aurelia, maar de laatste tijd..

Lees verder 3 april 2017   7 jaar oud
Eikenprocessierups uit ei op 31 maart 2017 in Mill

Op 31 maart kwamen de eerste eikenprocessierupsen uit het ei. Dit is erg vroeg, het is de tweede keer dat de eitjes al in maart uitkomen. Tijdens het extreem warme voorjaar van 2014 werden de eerste rupsjes al op 30 maart gezien...

Lees verder 3 april 2017   7 jaar oud
Tekenbeet

Eén op de 5 tekenbeten vindt plaats in stedelijk gebied. De meeste tekenbeten vinden plaats in het buitengebied, maar ook binnen stedelijk gebied worden dus veel mensen gebeten. Dat blijkt uit een onderzoek naar tekenbeetmeldingen..

Lees verder 2 april 2017   7 jaar oud

Langs de rivieren groeien weer ooibossen. Bossen die snel oud worden en een grote soortenrijkdom hebben. Een van de soorten die opvallend profiteert van de veroudering van deze bossen is de eikvaren...

Lees verder 2 april 2017   7 jaar oud
Uitzicht op het rif van de Sababank

Rond de zes Caribische eilanden die zijn verbonden met Nederland dreigen de koraalriffen binnen 15 jaar te verdwijnen. Daardoor zal ook een groot deel van de eilanden-economieën instorten. Het nieuw te vormen Kabinet moet met..

Lees verder 1 april 2017   7 jaar oud
Ringslang en eieren

De ringslang is bijzonder wat betreft verspreiding en voortplanting. Speciaal voor deze soort worden in het voorjaar door heel het land broeihopen afgegraven, gecontroleerd en vervolgens opnieuw opgeworpen. Hiermee wordt voor..

Lees verder 31 maart 2017   7 jaar oud
Kleurvormen van de tuinslak

Bijdragen aan wetenschappelijk onderzoek over klimaatverandering kan met de app SnailSnap. Gebruikers van deze app verzamelen met één druk op de knop gegevens over de kleur en de locatie van tuinslakken. Deze gegevens worden door..

Lees verder 31 maart 2017   7 jaar oud
Eikelmuis

Enkele weken geleden werd de Zoogdiervereniging verrast met een gift van Stichting De Harpij, de organisatie van dierentuinmedewerkers. Met deze gift kan de Zoogdiervereniging speciale eikelmuiskasten aanschaffen om de ernstig..

oranjetipje primair

De berichten komen al een aantal dagen langs via de sociale media: “Jippie! Mijn eerste oranjetipje gezien!” Voor veel vlinderaars is het oranjetipje wat de boerenzwaluw is voor de vogelaars; de ultieme lentebode. ..

Ontwikkeling bladontplooiing treurwilg Ede met GrowApp vastgelegd

Door de extreem hoge temperaturen lopen bomen en struiken in snel tempo uit. Komende week begint de bladontplooiing van veel beeldbepalende bomen zoals eiken, witte paardenkastanjes, lindes, elzen, appels en berken. Met het..