Natuurberichten

Pagina 804 van 1532 - 15314 Resultaten

boomblauwtje kattenstaart primair

Het voorjaar klopt al voorzichtig op de deur en binnenkort gaan we weer volop aan de slag in de tuin. Veel mensen houden van een kleurige en geurige tuin en vlinders mogen daarin natuurlijk niet ontbreken. Er zijn veel goede..

Lees verder 20 februari 2017   7 jaar oud
Hazelmuiswerkdag 2016

Wil jij je mee inzetten voor het behoud van de hazelmuis? Om het leefgebied nog verder te verbeteren, organiseren Staatsbosbeheer en de Zoogdiervereniging op 25 februari 2017 een werkdag...

Lees verder 19 februari 2017   7 jaar oud

Sinds de jaren ’90 is veel landbouwgrond langs de grote rivieren weer terug gegeven aan de natuur. Er was een spectaculair herstel van stroomdalflora, maar niet alle soorten keerden terug. Waarom niet? ..

Lees verder 19 februari 2017   7 jaar oud
Wilde kat VOOR EENMALIG GEBRUIK

Op woensdag 15 februari is een dode wilde kat aangetroffen in Zuid-Limburg. Dit zeer zeldzame dier is sinds een paar jaar aan een gestage opmars bezig in ons land. ..

Lees verder 18 februari 2017   7 jaar oud
Ruigpootbuizerd

Negenendertig vogelsoorten staan op een nieuwe 'Rode Lijst' voor vogels die in Nederland overwinteren of ons land aandoen als doortrekker. Deze Rode Lijst is opgesteld aanvullend op de Rode Lijst van broedvogels. Vogelbescherming..

Lees verder 18 februari 2017   7 jaar oud
Panorama Balleraya, Niger.

Tot voor kort was er weinig bekend over hoe trekvogels hun reizen precies indelen. Het is pas sinds de recente ontwikkeling van zenders en loggers dat vogels in detail gevolgd kunnen worden, wat vaak tot nieuwe en onverwachte..

Lees verder 17 februari 2017   7 jaar oud
Houting

De zeldzame houting wordt dankzij een herintroductieprogramma in het Duitse stroomgebied van de Rijn al weer twee decennia aangetroffen in de Nederlandse rivieren, het IJsselmeer, de Waddenzee en de Voordelta. Opmerkelijk is het..

Lees verder 17 februari 2017   7 jaar oud
bruin blauwtje primair

Sinds de jaren negentig breid het bruin blauwtje zich sterk uit in Nederland. Vanuit het rivierengebied tussen Nijmegen, Arnhem en Wageningen ging hij westwaarts richting Rotterdamse haven. En vervolgens worden nu ook Veluwe,..

Lees verder 16 februari 2017   7 jaar oud
Mol

Elke winter vallen de grote aantallen molshopen op, maar zeker nu, na de wat stevigere vorstperiodes. Iedereen kent ze wel, de aarden bulten in tuinen, weilanden, uiterwaarden maar ook in stadsparken en middenbermen van wegen. ..

Lees verder 16 februari 2017   7 jaar oud

Elfenbankje, kabouterwasplaat, heksenschermpje, paddenstoelennamen kunnen onze verbeelding prikkelen. Toch is de reden dat Nederlandse paddenstoelen (bijna) allemaal een Nederlandse naam hebben gekregen vooral praktisch...

Lees verder 15 februari 2017   7 jaar oud