Natuurberichten

Pagina 810 van 1529 - 15285 Resultaten

Biefstukzwam

De Biefstukzwam, in Engeland "Beefsteak" of "Oxtongue" genoemd, is een paddenstoel op hout die met geen enkele andere Nederlandse paddenstoel is te verwisselen. De vlezige, tongvormige paddenstoel lijkt door zijn bloedrode kleur..

Lees verder 28 december 2016   7 jaar oud
vogels griend

Natuurmonumenten en Google voegen achttien Nederlandse natuurgebieden toe aan Google Street View. Aan de hand van 360-graden-beelden kun je deze mooie plekken nu verkennen via je computer of smartphone...

Lees verder 27 december 2016   7 jaar oud
Brandganzen

Mooi hoor, al dat vuurwerk met de jaarwisseling. Maar voor vogels is het geknal een nachtmerrie. Dankzij nieuwe radartechnieken hebben we het afgelopen jaar ontdekt dat er in heel Nederland miljoenen vogels opvliegen rond twaalf..

Lees verder 27 december 2016   7 jaar oud
staartblauwtje dagvlinderjaar 2016 - primair

Zo met de jaarwisseling even een paar opvallende nieuwtjes over dagvlinders in 2016. Het gaat hier om allemaal positieve berichten, maar helaas was het voor veel zeldzame, maar ook voor een aantal ‘gewone’ soorten geen goed jaar...

Lees verder 26 december 2016   7 jaar oud
Hooibeestje

Door natuurontwikkeling in de Gelderse Poort is er veel natuur bijgekomen. Onder andere vogels, planten, libellen en sprinkhanen profiteren hiervan. Dagvlinders lijken echter nauwelijks te reageren. De Flora & Faunawerkgroep..

Lees verder 25 december 2016   7 jaar oud
Madeliefje in de sneeuw

FLORON en Tuintelling.nl organiseren voor de derde keer de Eindejaars Plantenjacht. Tussen Eerste Kerstdag en dinsdag 3 januari roepen we iedereen op om op zoek te gaan naar bloeiende planten. Vorig jaar werden door het zachte..

Lees verder 25 december 2016   7 jaar oud
IJsbeer, ursus maritimus

Net als het weer dagelijks varieert, is ook het klimaat aan veranderingen onderhevig. Hoewel de wereldgemiddelde temperatuur over een langere periode stijgt komen er ook koudere en warmere jaren voor. Uit onderzoek van het KNMI en..

Lees verder 24 december 2016   7 jaar oud
Bloeiende hazelaar op 22 december 2016

De afgelopen dagen zijn de eerste hazelaars en elzen al in bloei gezien. Bij hooikoortspatiënten die allergisch zijn voor het pollen van deze bomen zouden nu al hooikoortsklachten kunnen ontstaan. Met de verwachte zeer hoge..

Lees verder 23 december 2016   7 jaar oud

Zitten kieviten in de nazomer en herfst vooral op grasland, of juist op akkers? In het kader van het Jaar van de Kievit vroegen Sovon en Waarneming.nl om groepen kieviten én hun biotoop door te geven. Waarnemers zagen vooral..

Lees verder 23 december 2016   7 jaar oud
Mosselbank

In de Waddenzee zijn op dit moment spectaculair veel mosselbanken. Dat heeft alles te maken met de goede zaadval van begin dit jaar. Dat blijkt uit een extra monitoringsactie die is uitgevoerd door de Waddenunit en Wageningen..

Lees verder 22 december 2016   7 jaar oud