Natuurberichten

Pagina 825 van 1532 - 15316 Resultaten

agaatvlinder klimop primair

Iedereen met bloeiende klimop in de tuin weet dat dit een geweldige bron van nectar en stuifmeel is voor vlinders, bijen, zweefvliegen en nog veel andere insecten. Op een zonnige dag kan het in oktober en november een enorm..

Lees verder 25 oktober 2016   7 jaar oud
Koniks met kaardenbol

De herfst is in volle gang, bomen verliezen hun bladeren en planten bereiden zich voor op de winter. Ook de grote grazers passen zich aan, ze trekken nu de ruigtes in op zoek naar najaarsvoedsel. Kruiden en struiken die eerder dit..

Lees verder 24 oktober 2016   7 jaar oud

De muurhooiwagen was een zeer algemene soort in ons land. Door de komst van een zuidelijke nieuwkomer, de rode hooiwagen, kreeg hij echter te maken met een geduchte concurrent. De muurhooiwagen is daardoor weggevaagd uit grote..

Lees verder 24 oktober 2016   7 jaar oud
gestippelde tweedraadkokerworm

Exotische soorten gedragen zich in nieuwe gebieden erg verschillend. Sommige exoten worden nauwelijks opgemerkt, andere zijn plotseling in hoge aantallen aanwezig. Een nieuwe exotische worm duikt nu plotseling massaal op in de..

Lees verder 23 oktober 2016   7 jaar oud
Vochtige heide in Boswachterij Appelscha, vindplaats van drie van de vijf nieuwe soorten springstaarten

Onderzoekers van onder andere Wageningen University & Research laten in het wetenschappelijke tijdschrift Science zien dat een hoge biodiversiteit in bossen een positief effect heeft op de productiviteit. Met andere woorden, als..

Lees verder 22 oktober 2016   7 jaar oud
Vink

De Scandinavische bossen lopen leeg, en dat is te merken... In twee dagen tijd telden de Nederlandse trektellers circa 767.000 voorbijsuizende vinken. En dat zal nog niet alles zijn...

Teken vangen Roel Bron De Natuurkalender

Uit een langjarig onderzoek aan teken in Nederland blijkt dat het aantal nimfen is toegenomen, met een record aantal in 2015. De trends in de tijd variëren echter lokaal, afhankelijk van omgevingsfactoren. Op alle locaties zijn..

wespendieven

Migrerende wespendieven maken lange omwegen om maximaal gebruik te kunnen maken van de heersende windstromingen boven het noorden van Afrika. Dit tonen Wouter Vansteelant en andere onderzoekers van de Universiteit van Amsterdam..

Lees verder 21 oktober 2016   7 jaar oud
zager op jacht naar voedsel, zeeduizenpoot

Zagers leven in de modderige zeebodem van getijdenplaten en schorren van de Delta en de Waddenzee en eten daar als basis alles wat maar voorhanden is. Tot grote verrassing van onderzoekers houden ze er echter ook een heel..

Lees verder 20 oktober 2016   7 jaar oud
kleine beer primair

De vlindertijd loopt op haar eind. Bij mooi weer worden nog steeds dagvlinders doorgegeven, maar het aantal neemt snel af. Wel worden er nu rupsen gezien. Een paar daarvan zijn zeer opvallend en met name in oktober veel aanwezig...

Lees verder 20 oktober 2016   7 jaar oud