Natuurberichten

Pagina 883 van 1521 - 15209 Resultaten

Het uitsterven van grote planteneters zoals mammoeten blijkt ingrijpende prehistorische veranderingen in plantengroei en landschap te verklaren. Die kwamen dus niet alleen door klimaatverandering, zoals eerder gedacht. De gevolgen..

Lees verder 28 oktober 2015   8 jaar oud

Zaterdag werden er in het kasteelpark van Nijenrode Parasietbeurszwammen ontdekt op de hoeden van Nevelzwammen. De Parasietbeurszwammen zagen er puntgaaf uit, dit in tegenstelling tot de Nevelzwammen waarvan de uitgeteerde resten..

Edelhert

Tussen Tilburg, Eindhoven en ’s-Hertogenbosch ligt het Groene Woud. Brabants Landschap gaat hier samen met ARK Natuurontwikkeling in 2016 het edelhert uitzetten. De komende weken worden de eerste voorbereidingen getroffen voor het..

knoflookpad

Na meer dan 50 jaar is de knoflookpad herontdekt in het westen van Noord-Brabant, op de Brabantse wal. Landelijk is de knoflookpad een uiterst zeldzame en bedreigde amfibiesoort. In ieder van de vijf provincies waar de soort..

Lees verder 28 oktober 2015   8 jaar oud

Met een hangmat in de krater van een slapende vulkaan overnachten, 7 liter water per persoon op je rug, een doos onderzoeksmaterialen, netten en palen bij 35 graden de vulkaan op tillen: het is niet voor niets geweest. Op de rand..

Lees verder 27 oktober 2015   8 jaar oud
Zilverplevier in zomerkleed temidden van rosse grutto’s op het wad bij Terschelling

Drones zijn in principe een mooi middel om de natuur van de Wadden in de gaten te houden. Maar is dat niet storend voor vogels? Het lijkt mee te vallen, blijkt uit een eerste proef...

Veldleeuwerik

Het Europese natuurbeleid heeft een enorme impact op de stand van de natuur. Natuur is dé ongekroonde topsector, onze economie is er in sterke mate van afhankelijk. Dit najaar evalueert de Europese Unie de..

Lees verder 27 oktober 2015   8 jaar oud

Tijdens een twee weken durende expeditie naar het Caribisch Nederlandse eiland St. Eustatius deze maand, zijn minstens tachtig nieuwe soorten dieren en planten ontdekt. Het zijn onder andere kevers, vliegen, bijen, slakken,..

Lees verder 26 oktober 2015   8 jaar oud

Op 27 september 2015 werd door Pieter Vantieghem het scheefbloemwitje voor het eerst in Nederland waargenomen op de Sint-Pietersberg. Dat was de eerste melding, maar inmiddels blijkt de vlinder in juli al te zijn gefotografeerd in..

Lees verder 26 oktober 2015   8 jaar oud

Met de eerste nachtvorst op 12 oktober en de eerste (natte) sneeuw op 15 oktober was er dit jaar al vroeg een eerste kennismaking met koning winter. Een leuk weetje voor de meeste mensen, maar een belangrijk gegeven voor mensen..