Natuurberichten

Pagina 890 van 1532 - 15311 Resultaten

In Trouw van vrijdag 13 november stond een artikel over het Europese landbouwbeleid. De ‘vergroening’ daarvan faalt zo blijkt uit een studie van het Europees Milieubureau (EEB). Dat is doodzonde, want juist in het landbouwgebied..

Lees verder 16 november 2015   8 jaar oud
Boommarter

De boommarter is met zekerheid terug in Zuid-Limburg. Tijdens een zoektocht naar wilde katten in het diepe zuiden van Limburg werd meerdere malen een boommarter vastgelegd door een cameraval. Het toch al rijke Zuid-Limburg is nu..

Lees verder 15 november 2015   8 jaar oud
Kanoet

De Waddenvereniging, Natuurmonumenten en Vogelbescherming Nederland hebben het Ministerie van Economische Zaken in gebreke gesteld in verband met hun WOB-verzoek van mei dit jaar. De natuurorganisaties hebben gevraagd om alle..

Lees verder 13 november 2015   8 jaar oud
Watervogeltelling

‘Vogels tellen, dat lijkt me best lastig. Al die geluiden! En zo’n grote groep?’ Dan zeggen we bij Sovon: iedereen kan het leren. Het best gaat dat buiten, in het veld, onder begeleiding van een ervaren vogelaar. Daarnaast kunt je..

Lees verder 13 november 2015   8 jaar oud

Een bijzondere vondst van een paar jaar geleden maar nu pas door een expert bekeken. Het is een stuk van een mammoetwervel, Sytske Dijksen heeft dit stuk bot op de Hors op Texel gevonden. Pas onlangs heeft mammoetkenner Dick Mol..

Lees verder 12 november 2015   8 jaar oud
verplaatsen kleine vos

Er zijn vier soorten dagvlinders die als vlinder overwinteren. Twee daarvan, gehakkelde aurelia en citroenvlinder doen dat buiten, maar dagpauwoog en kleine vos zoeken daar ook regelmatig plekken in huis voor. Als we gaan stoken..

Lees verder 12 november 2015   8 jaar oud

De veenbodems in het westen en noorden van het land dalen steeds verder, met name als gevolg van ontwatering voor de landbouw. De combinatie bodemdaling en zeespiegelstijging leidt tot sterk verhoogde risico’s op overstromingen,..

Lees verder 11 november 2015   8 jaar oud
Gesteeld veenknoopje

Tijdens een excursie van de Paddenstoelenwerkgroep Drenthe op 2 november 2015 werd in het gebied De Takkenhoogte bij Zuidwolde het Gesteeld veenknoopje gevonden. Ten tijde van de samenstelling van de Rode Lijst Paddenstoelen in..

Lees verder 11 november 2015   8 jaar oud

Traditioneel werkende herders in Nederland verkeren in ernstige financiële nood. Oorzaken zijn jarenlange bezuinigingen op natuurbegrazing en ‘marktwerking op de hei.’ Juist ervaren herders met kuddes zeldzame Nederlandse schapen..

Lees verder 10 november 2015   8 jaar oud
Grutto, vrouwtje

2015 was een dramatisch jaar voor de grutto. Er kwamen nauwelijks 4.000 jongen groot. Een historisch dieptepunt en bij lange na niet genoeg om de populatie in stand te houden. Maar toch is er nog steeds hoop voor de grutto in..

Lees verder 10 november 2015   8 jaar oud