Natuurberichten

Pagina 895 van 1530 - 15293 Resultaten

Nieuwe en bestaande bossen kunnen door gebruik te maken van de genetische diversiteit van bomen hun functionaliteit behouden bij klimaatverandering. Want hoe genetisch diverser het bos, hoe groter het aanpassingsvermogen. Ook de..

Lees verder 10 oktober 2015   8 jaar oud

Sommige soorten zijn zo talrijk als de inspanning van waarnemers groot is. Dit gaat ook op voor de Kwartel, die verborgen leeft in de vegetatie, en later in het seizoen zijn kenmerkende roepje minder laat horen. Veel door de..

Lees verder 10 oktober 2015   8 jaar oud

Verse, dode vogels kunnen onderzocht worden op ziektes zoals vogelgriep en het geel door het Dutch Wildlife Health Centre. Na melding op de Sovon-site wordt er contact opgenomen...

Lees verder 9 oktober 2015   8 jaar oud

De laatste jaren mogen de kustduinen in Nederland weer stuiven. Dat is goed nieuws voor de natuur, maar die dynamiek blijkt ook goed samen te gaan met veiligheid en de belevingswaarde van de kust. Deze dagen staan de dynamische..

Lees verder 8 oktober 2015   8 jaar oud

De gewone en de tweekleurige bosspitsmuis zijn middelgrote roodtandige spitsmuizen. Beide zijn zo’n 6 tot 7 centimeter groot, met een staart van 3 tot 4 centimeter. De diertjes wegen 6 tot 13 gram. Qua uiterlijk zijn beide soorten..

Lees verder 8 oktober 2015   8 jaar oud

Afgelopen week zijn er minstens honderd gezien op Texel, in de duinen, in Oosterend, in Den Hoorn en Den Burg: bladkoninkjes! Deze kleine zangvogel wordt elk jaar wel gespot op Texel tijdens de najaarstrek, maar nog nooit zoveel..

Lees verder 8 oktober 2015   8 jaar oud

Zo later in het jaar zijn er veel minder bloeiende planten dan in voorjaar en zomer en voor vlinders die nog de winter in moeten of die nog weg trekken is brandstof essentieel. Op klimop kunnen ze nu goed bijtanken...

Lees verder 8 oktober 2015   8 jaar oud

Het aantal soorten paddenstoelen dat uit Nederland bekend is, groeit gestaag. In de laatste editie uit 2013 van de Standaardlijst van Nederlandse Paddenstoelen staan ruim 5.000 soorten vermeld, tegen ongeveer 3.500 uit de..

Lees verder 7 oktober 2015   8 jaar oud

Met slechts enkele bekende vindplaatsen is de Herfstschroeforchis een zeer zeldzame orchideeënsoort in Nederland. Op één plek, het onbewoonde eiland Hompelvoet in Zuid-Holland, komt deze soort vanaf half augustus echter met..

Lees verder 7 oktober 2015   8 jaar oud

De adders trekken nu naar hun winterverblijven, die vaak jaren achter elkaar worden gebruikt. Rond de winterverblijven kunnen nu meerdere adders tegelijk worden aangetroffen. Deze winterverblijven delen ze soms ook met andere..