Natuurberichten

Pagina 959 van 1528 - 15275 Resultaten

Brandweer en natuurbeheerders samen het veld in

Natuurbranden komen in Nederland van oudsher met enige regelmaat voor. De aanpak om deze branden te voorkomen of onder controle te krijgen is de laatste tijd aan het veranderen. Terreinbeheerders en brandweer werken steeds..

Spreeuwenwolk - eenmalig gebruik

Heb jij ze al gezien, een zwarte dansende wolk bij valavond? Het zijn groepen Spreeuwen of Kauwen die hier de winter doorbrengen. Natuurpunt nodigt je uit om mee te genieten van hun volgende liveshow...

Lees verder 20 november 2014   9 jaar oud
Bronskleurig eekhoorntjesbrood komt alleen in lanen voor

Veel paddenstoelen zijn afhankelijk van laan- en wegbermen en kunnen nergens anders groeien. Ze vormen een toevluchtsoord voor soorten die vanaf de jaren zestig sterk achteruit zijn gegaan of zelfs zijn verdwenen. Boosdoener van..

Lees verder 20 november 2014   9 jaar oud

Het aanhoudende zachte weer en het ontbreken van flinke nachtvorst zorgt er voor dat er nog steeds veel vlinders te zien zijn. Tot 18 november werden bijna 3000 vlinders doorgegeven, veel meer dan normaal in de hele maand..

Lees verder 20 november 2014   9 jaar oud
Faunapassage Fochteloerveen waar ook reptielen gebruik van maken

Lange tijd was er nauwelijks informatie over het gebruik van tunnels door reptielen. Door gerichte onderzoeken en het opbouwen van een internationaal netwerk, is er inmiddels meer kennis beschikbaar. Het blijkt dat tunnels voor..

Doodshoofdvlinder - eenmalig gebruik

Je kent hem misschien wel, de bruin-geelgekleurde vlinder die de affiche van de huiveringwekkende thriller ‘The silence of the lambs’ met Anthony Hopkins siert. Het gaat om de doodshoofdvlinder, een vrij zeldzame..

Moerasringboleet

Tijdens een excursie van Paddenstoelenwerkgroep Drenthe werd de zeer zeldzame Moerasringboleet gevonden. De werkgroep heeft de afgelopen jaren regelmatig naar de Moerasringboleet gezocht maar hem niet gevonden. Toch kwam de vondst..

Anas platyrhynchos. Wilde eend

Het is niet bewezen dat trekvogels de oorzaak zijn van de uitbraak van vogelgriep in Hekendorp, zegt Vogelbescherming Nederland. Volgens de vereniging is de kans in dit geval klein, omdat bij deze boerderij contact tussen kippen..

Ammophila arenaria. Helm

Biobouwers zijn planten en dieren die hun omgeving beïnvloeden. Helmgras helpt mee duinen te bouwen, kwelderplanten vangen slib in, en mosselen en oesters bouwen riffen en leggen sediment vast. Deze organismen kunnen helpen om de..

wit bosvogeltje gadget

In 2014 hebben enkele leden van de Werkgroep Europese Orchideeën onderzoek gedaan naar het voorkomen van bosvogeltjes, een zeldzame groep orchideeën met sierlijke bloemen die hoofdzakelijk in Zuid-Limburg wordt aangetroffen. Van..