Natuurberichten

Pagina 978 van 1532 - 15314 Resultaten

zogende wilde zwijnen

Regelmatig komt het wild zwijn in het nieuws. Zo ook nu, doordat een aantal uit een Limburgs kanaal geredde zwijnen na hun redding werd afgeschoten. Dergelijke incidenten laten zien dat het huidige beleid ten aanzien van het wild..

Lees verder 18 september 2014   9 jaar oud
Ortolaan
Foto: Pierre Dalous, CCA-SA licentie

Vogelbescherming steunt de actie van de Franse BirdLife Partner LPO tegen het stropen van ortolanen. Hoewel de jacht op ortolanen al decennia verboden is, worden jaarlijks zo’n 30.000 vogels illegaal gedood. Dat gebeurt vooral in..

Lees verder 17 september 2014   9 jaar oud

Het Papegaaizwammetje is gekozen tot paddenstoel van het jaar 2014. Deze keuze berust niet op toeval. Het Papegaaizwammetje is kenmerkend voor schrale graslanden waar de bodem lang met rust is gelaten. Komt hij er voor dan staan..

Lees verder 17 september 2014   9 jaar oud

Bij de renovatie van een spoorlijn in Maastricht is in 2008 rekening gehouden met de muurhagedis. Voor deze in Nederland zeer zeldzame hagedis zijn daar destijds meer dan 20 stapelmuren gebouwd. Sindsdien wordt de populatie..

Zeekoeten op broedrots

Afgelopen vrijdag, 12 september, is de eerste stap gezet op weg naar aanwijzing van het Friese Front als Natura 2000-gebied. Het Friese Front ligt in de Noordzee, zo’n 80 kilometer ten noorden van de Waddeneilanden en beslaat een..

Lees verder 16 september 2014   9 jaar oud
Sus scrofa. Wild zwijn

Wilde zwijnen hebben een goede neus voor truffels. Maar niet voor eikels, denkt promovendus Lennart Suselbeek van Wageningen Universiteit. Op zoek naar eikels doen ze maar wat, blijkt uit onderzoek naar hoe wilde zwijnen naar..

Lees verder 16 september 2014   9 jaar oud
zeehond

Een recente studie toont aan dat sommige zeehonden windmolenparken opzoeken om er te gaan dineren. De onderzoekers vermoeden dat offshore windmolens kunnen fungeren als kunstmatige riffen vol leven...

Lees verder 15 september 2014   9 jaar oud

Normaal gesproken zijn er in september nog wel dagvlinders te zien, maar neemt het aantal gedurende de maand af. Maar dit jaar is alles anders! De aantallen die worden gezien op de telroutes nemen juist weer toe...

Lees verder 15 september 2014   9 jaar oud

In ons land komen honderden soorten spinnen voor. Maar welke soorten wonen in onze tuin of zelfs in huis? Het VARA-programma Vroege Vogels organiseert vanaf zondag 14 september de Nationale huis- en tuinspinnentelling. Een week..

Lees verder 14 september 2014   9 jaar oud
Blauwe kiekendief, mannetje

De Blauwe Kiekendief is één van de ernstigst bedreigde vogelsoorten van Nederland. Toch was er tot nu toe geen beschermingsprogramma dat erop gericht was om deze roofvogel er weer bovenop te helpen. Tot nu toe. Want speciale..

Lees verder 14 september 2014   9 jaar oud