Natuurberichten

Pagina 983 van 1521 - 15206 Resultaten

Spreeuw, vrouw

Vogelbescherming Nederland is geschrokken door het onderzoek van de Radboud Universiteit en Sovon Vogelonderzoek Nederland dat de relatie aantoont tussen de aanwezigheid van het gewasbeschermingsmiddel imidacloprid in het..

Lees verder 11 juli 2014   9 jaar oud
Eerste wisentkalf van 2014 in het Kraansvlak
VOOR EENMALIG GEBRUIK

Eind juni is het eerste wisentkalfje van 2014 geboren in de wisentkudde in het Kraansvlak, onderdeel van het Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Moeder en kind maken het goed en maken volop deel uit van de kudde...

Meles meles. Das, Saxifraga-Mark Zekhuis
www.saxifraga.nl

In de bossen rond Brugge is een bewoonde dassenburcht ontdekt, zo meldt het INBO. Het gaat om de eerste bewoonde dassenburcht in de provincie. Dat de Das her en der in Vlaanderen opduikt, is volgens Natuurpunt te danken aan het..

Lees verder 10 juli 2014   9 jaar oud

In mei en juni is de sint-jacobsvlinder een regelmatig voorkomende soort die ook in het binnenland wordt gezien. In juni en juli is de sint-jansvlinder aanwezig, en hoewel ze niet eens familie van elkaar zijn worden deze twee wel..

Boerenzwaluw

Insectenetende vogels, zoals spreeuw en boerenzaluw gaan sterker achteruit in gebieden met hoge concentraties van de neonicotinoïde imidacloprid in het oppervlaktewater. Dit blijkt uit een analyse van gedetailleerde gegevens over..

Reuzenchampignon

Tijdens een excursie van oud-Jeugdbondsleden voor Natuurstudie in ’s Gravenland werden Reuzenchampignons gevonden. In een smalle berm van een beukenlaan werden twee al wat oudere exemplaren ontdekt. Reuzenchampignons vallen op..

Lees verder 9 juli 2014   9 jaar oud

Mollen zijn niet meteen de meest populaire zoogdieren. Hoewel hun gewroet de bodem gezond maakt, zorgt hun graafgedrag ,en vooral de molshopen die daar het resultaat van zijn, ervoor dat ze in gazonminnend Vlaanderen geen graag..

Lees verder 9 juli 2014   9 jaar oud

Slangen zijn populaire terrariumdieren. Elke zomer worden in de media exotische slangen gemeld die rondkruipen in woonwijken en natuurgebieden. Het zijn ware ontsnappingskunstenaars die gemakkelijk uit een niet zorgvuldig..

Lees verder 9 juli 2014   9 jaar oud

Er broeden voor het eerst grote zilverreigers in de Lepelaarplassen. Drie broedparen hebben een nest in het Plan Roerdomp, een gebied dat door Het Flevo-landschap is ingericht in het kader van het Beschermingsplan Moerasvogels van..

Lees verder 8 juli 2014   9 jaar oud
Eekhoorn VOOR EENMALIG GEBRUIK

Uit jaarlijkse tellingen die de Zoogdiervereniging, in samenwerking met het CBS en Sovon, organiseert blijkt dat de eekhoornpopulatie in 2013 is afgenomen ten opzichte van 2012. Ook tussen 2008 en 2011 ging het niet goed met de..

Lees verder 8 juli 2014   9 jaar oud