Natuurberichten

Uitgever: Stichting ANEMOON

Stichting ANEMOON (ANalyse Educatie en Marien Oecologisch ONderzoek) is een organisatie voor vrijwilligers onderzoek in het mariene milieu.

Strandgapers van de West-Europese kust behoren tot dezelfde soort waarin op de Amerikaanse noordoostkust een besmettelijke vorm van kanker is aangetoond.

In een recente uitgave van het wetenschappelijk tijdschrift Cell hebben Amerikaanse en Canadese onderzoekers aangetoond dat bepaalde leukemie-achtige kankercellen bij weekdieren overdraagbaar zijn van een individu naar anderen...

Lees verder 26 april 2015   8 jaar oud
Slanke rolsprietslak-PHvanBragt01

De afgelopen maand zijn door sportduikers meerdere Slanke rolsprietslakken aangetroffen in het Grevelingenmeer bij Dreischor. Dat is opmerkelijk want dit weekdier is net als veel andere zeenaaktslakken gevoelig voor de lage..

Lees verder 12 april 2015   9 jaar oud
De kop van een larve van de Japanse dansmug, aangetroffen in de haven van Harlingen.

De Japanse dansmug wordt sinds 1963 in de Noordwest-Europese kustwateren aangetroffen. Dit insect, dat oorspronkelijk uit het gebied van Japan en Hawaii komt is een onopvallende maar zeker ook interessante nieuwkomer op onze kust...

Lees verder 29 maart 2015   9 jaar oud
Een mannetje Snotolf wacht mogelijk tevergeefs in de koude Oosterschelde op de komst van een vrouwtje, april 2007

De Snotolf is een fraaie zeevis die in de winter onder andere de Nederlandse kustwateren opzoekt om zich hier voort te planten. De afgelopen twee jaar zijn er opvallend weinig waarnemingen geweest van Snotolven in de..

Lees verder 15 maart 2015   9 jaar oud
De verspreiding van de Chileense zakpijp gaat zeer langzaam

De eerste waarnemingen van de Chileense zakpijp in de Nederlandse kustwateren zijn uit het voorjaar van 2008. Deze exoot werd toen al massaal aangetroffen op de pontons in de jachthaven van Burgsluis, Oosterschelde. In de zomer..

Lees verder 1 maart 2015   9 jaar oud
Zeldzame Citroenslak gevonden tijdens LIMP excursie van 7 februari 2015 in de noordwestelijke Oosterschelde.

Op 7 februari 2015 is in de noordwestelijke Oosterschelde de zeldzame Citroenslak aangetroffen. In de afgelopen 30 jaar is deze zeenaaktslak in de Zeeuwse wateren slechts 5 keer eerder aangetroffen. Wat de waarneming nog..