Natuurberichten

Uitgever: Zoogdiervereniging

De Zoogdiervereniging zet zich in voor de studie en de bescherming van alle in het wild levende zoogdieren en hun leefgebieden.

Mopsvleermuis

Vorige week maakten Douwe van der Ploeg en Wieneke Huls iets heel bijzonders en unieks mee toen zij samen met vier waarnemers van Stichting Vleermuizenvangen voor onderzoek op pad waren. Voor het allereerst in de Nederlandse..

Lees verder 6 juli 2023   9 mnd oud
Boommarter - primair

De boommarter is een soort die maar weinig wordt gezien. Dat heeft te maken met zijn overwegend nachtelijke leven en omdat ze met hun scherpe zintuigen meestal mensen eerder waarnemen dan andersom. Ze trekken zich dan terug in de..

Lees verder 26 juni 2023   9 mnd oud
Boommarter

Tijdens monitoringsacties van de Zoogdiervereniging worden er regelmatig leuke ontdekkingen gedaan. Zo ook tijdens de monitoring naar de wilde kat in Noord-Brabant. Een wilde kat heeft zich nog niet laten zien, maar de opname van..

Lees verder 22 juni 2023   9 mnd oud
Gewone dwergvleermuis

Op verschillende plekken in Brabant, Gelderland en Limburg worden deze zomer vleermuizen gemonitord. De meetgegevens van vleermuizen worden verzameld door al fietsend vaste routes af te leggen. Hierbij worden de geluiden van..

Lees verder 15 juni 2023   10 mnd oud
Moeder en pup klapmuts

Eind maart beviel een klapmuts op Vlieland van een jong. Hoe bijzonder is het dat deze Arctische zeehond, die normaal in de ijskoude zeeën rondom Groenland voorkomt, ook in Nederland is gezien? En hoe gaat het over het algemeen..

Lees verder 9 juni 2023   10 mnd oud
Vleermuisvangers in het water om met speciale netten de meervleermuizen te vangen EENMALIG GEBRUIK

Van mei tot en met augustus worden door het hele land meervleermuizen gevangen, gezenderd en gevolgd. Door de na-isolatiegolf staat deze beschermde soort onder grote druk. In opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en..

Lees verder 1 juni 2023   10 mnd oud
Bever met jong

Vandaag is het de Internationale Dag van de Biodiversiteit. Op deze dag lichten we daarom graag een zoogdier uit dat een positieve invloed op de biodiversiteit heeft. Door zijn gedrag, zoals het bouwen van dammen en omknagen van..

Lees verder 22 mei 2023   10 mnd oud
Gewone Dwergvleermuis

Na een natte periode was het afgelopen weekend tijdens de Nationale vleermuistelling eindelijk prima weer voor een vleermuistelling. De eigenaren van 162 tuinen uit heel Nederland deden mee aan deze telling. Zij gaven in totaal..

Lees verder 18 mei 2023   11 mnd oud
Herken de vleermuizen in je tuin met de Zoekkaart voor de meest voorkomende vleermuizen in Nederland.

Het is eindelijk een beetje lenteweer en er zijn weer vaker vleermuizen te zien. Ze komen in de avondschemering tevoorschijn en gaan dan op jacht naar muggen en andere insecten. Sommige vleermuissoorten laten zich ook in tuinen..