Natuurberichten

Uitgever: Sovon Vogelonderzoek Nederland

Vogels tellen, dat is de kernactiviteit van Sovon Vogelonderzoek Nederland. Met landelijke telprojecten gedurende het hele jaar houden we bij welke soorten vogels waar voorkomen en hoeveel. Onafhankelijkheid, objectiviteit en borging van kwaliteit zijn onze kernwaarden. De resultaten van de tellingen vormen namelijk een belangrijke basis voor het natuurbeleid en -beheer in ons land en worden voor een breed aantal toepassingen gebruikt. Daarnaast zoeken we naar verklaringen van veranderingen middels onderzoek. Waarom gaan vogelsoorten in aantal achteruit of vooruit? Sovon is een non-profit organisatie met een ANBI-status.

Watervogeltellers in actie

Speciaal voor vogelaars die hun kennis willen bijspijkeren heeft Sovon de online watervogelcursus ontwikkeld. In vijf delen leer je met zelfstudie meer dan honderd soorten herkennen die je in het winterhalfjaar in Nederland kunt..

Lees verder 23 september 2022   1 jaar oud
Reuzesterns

’s Werelds grootste stern is in augustus weer door Nederland getrokken. Deze reuzenstern is met zijn zware, rode snavel gemakkelijk te herkennen. Maar een soort die zich voornamelijk op het open water bevindt, is nog niet zo..

Lees verder 9 september 2022   1 jaar oud
Turdus merula. Merel

Het hele jaar volgen vrijwilligers het voedingspatroon van de merel. Zo hopen we in het Jaar van de Merel meer zicht te krijgen op het favoriete voedsel van deze vogel. Het weer maakt het dit jaar extra spannend. ..

Lees verder 26 augustus 2022   1 jaar oud
Volwassen mannetje Slangenarend. Marokko, maart 2008.

Deze zomer worden er relatief veel slangenarenden gezien in Nederland. Ze worden ook op meer plekken gezien dan anders, en niet alleen in heide- en hoogveengebieden. Hoeveel van deze zeldzame slangeneters zijn er eigenlijk in ons..

Lees verder 12 augustus 2022   1 jaar oud
Watervogeltellers in actie

Speciaal voor vogelaars die hun kennis willen bijspijkeren heeft Sovon de online cursus Water- en wintervogels ontwikkeld. In tien live lessen leer je veel over het voorkomen, gedrag en vooral de herkenning van 130 soorten die je..

Lees verder 29 juli 2022   1 jaar oud
wilde eend met kuikens

Waarom gaat de Wilde Eend in Nederland in aantal achteruit? Onderzoekers van Sovon Vogelonderzoek, Radboud Universiteit en het Vogeltrekstation komen op basis van een analyse van vier verschillende datasets tot de conclusie dat..

Lees verder 15 juli 2022   1 jaar oud
Jonge Visarenden tijdens het ringen.

Voor de tweede keer zijn er visarenden geringd in de Biesbosch. Op 30 juni voorzagen onderzoekers drie gezonde jongen van een kleurring. Ze zaten op een nest op 65 meter hoogte in een hoogspanningsmast. Door deze zeldzame vogels..