Natuurberichten

Uitgever: EIS Kenniscentrum Insecten

EIS Kenniscentrum Insecten brengt de Nederlandse insecten en andere ongewervelden in kaart.

Pagina 18 van 38 - 372 Resultaten

heidehommel

Voor het eerst in 69 jaar is de heidehommel weer waargenomen in Overijssel. Deze ernstig bedreigde hommelsoort kwam vroeger verspreid over een groot deel van Nederland voor maar was de laatste jaren alleen nog uit Drenthe bekend...

Lees verder 19 augustus 2019   4 jaar oud
Selfie Joris Verhees (links) en Pim Lemmers met rosevleugel

Woensdag 14 augustus vonden Joris Verhees en Pim Lemmers langs de Geul bij Bunde de eerste rosevleugel van Nederland. Net voordat ze hem vonden hadden ze het heel toevallig nog over de soort, aangezien de soort voor het eerst in..

Lees verder 16 augustus 2019   4 jaar oud
Nachtvlinderval met kiezelsprinkhaan

Recentelijk werd op twee plaatsen een kiezelsprinkhaan waargenomen op een lichtval voor nachtvlinders. Na de eerste vondst in 2010 werd gespeculeerd over de wijze van uitbreiden van de kiezelsprinkhaan. Omdat veel vindplaatsen..

Lees verder 30 juli 2019   4 jaar oud

Dode dieren zijn een bron van voedingsstoffen en voortplantingshabitat voor andere dieren. Daarmee zijn ze de laatste schakel in de voedselketen. Een filmpje van een dode das laat zien hoe verschrikkelijk veel insecten kunnen..

Lees verder 22 juli 2019   4 jaar oud

De amazonemier is een sterk bedreigde soort in Nederland en even leek het er op dat soort was verdwenen. Na drie jaar zoeken op en nabij de laatste vindplaats in Noord-Brabant is de soort eindelijk weer gevonden; de eerste vondst..

Lees verder 8 juli 2019   4 jaar oud
Huismuursluiper

In de nacht van 4 op 5 juni is in Friesland een man in zijn eikel gebeten door een stalmuursluiper, een spinnensoort van 9 tot 12 millimeter groot uit de familie van de bodemjachtspinnen (Gnaphosidae). Zover bekend betreft dit de..

Lees verder 23 juni 2019   4 jaar oud
rivieroever - primair

Het is weer tijd voor de rivierrombout. Larven van deze bijzondere libel kruipen uit de rivier de strandjes op. Daar barst het huidje van de larve open, en de libel ‘sluipt uit’. De Vlinderstichting, EIS Kenniscentrum insecten en..

Lees verder 20 juni 2019   4 jaar oud
Insectencamera in het wormerveld

Op een zonnig veld van zorgboerderij Saens Groen in Wormer kwamen recent onderzoekers en belanghebbenden bij elkaar voor de landelijke aftrap van een nieuw monitoringssysteem voor insecten. Het systeem maakt het voor het eerst..

Lees verder 1 juni 2019   4 jaar oud
Waterkevers zijn een belangrijke groep voor analyses van de waterkwaliteit.

Gaan onze aquatische insecten net zo achteruit als de vliegende landinsecten? Is het mogelijk om oorzaken aan te geven voor gevonden trends ? En wat leren we daarvan? Dat zijn vragen die Stichting Toegepast Onderzoek Waterbeheer..