Natuurberichten

Uitgever: Wageningen Environmental Research

Pagina 13 van 23 - 229 Resultaten

Ecosysteemdiensten

De Nederlandse samenleving gebruikt verschillende goederen en diensten die worden geleverd door ecosystemen. Alhoewel Nederlandse ecosystemen een belangrijke bijdrage leveren aan de behoefte aan een duurzame voorziening van..

Lees verder 16 februari 2021   3 jaar oud

Wat is de herkomst van archeologisch eikenhout? Onderzoekers van drie Europese laboratoria zijn erin geslaagd om DNA uit historisch en archeologisch hout van gebouwen en scheepswrakken tot zelfs zevenhonderd jaar oud te halen. Met..

Lees verder 28 januari 2021   3 jaar oud
Europes hamster

De afgelopen decennia zijn in Nederland tientallen diersoorten geherintroduceerd. Een overzicht hiervan is nu verschenen in het boek ‘Gewilde Dieren’. Wageningen Environmental Research (WENR) monitort de populaties van de Europese..

Lees verder 24 januari 2021   3 jaar oud
Europese otter

De otterpopulatie is in 2019/2020 opnieuw gegroeid en heeft met een geschatte omvang van 450 individuen de status bereikt van levensvatbare populatie. Om een gunstige staat van instandhouding te bereiken is het nodig dat de..

Lees verder 7 januari 2021   3 jaar oud

Onderzoekers van Wageningen University and Research hebben duizenden foto's verzameld die op Bonaire zijn gemaakt om toeristische activiteiten te analyseren en de meest bezochte locaties te bepalen. Door de types bezoekers te..

Lees verder 1 januari 2021   3 jaar oud

In de Nederlandse landbouw is de belangstelling voor kruidenrijk grasland enorm gegroeid. Het kruidenrijker maken van graslanden biedt kansen voor biodiversiteit. Onderzoekers Judith Westerink, Jan Hassink, Conny Bufe en Wim..

Lees verder 21 december 2020   3 jaar oud

Voor het eerst is de aanwezigheid van een goudjakhals in Nederland genetisch vastgesteld. Er zijn eerder al waarnemingen van het dier geweest, maar deze zijn nooit bevestigd met DNA onderzoek. Het blijkt te gaan om een mannetje..

Lees verder 10 december 2020   3 jaar oud

Uit een enquête onder Nederlandse boseigenaren blijkt dat tachtig procent steeds meer last heeft van natuurlijke verstoringen te linken aan klimaatverandering, zoals droogte, stormschade en insectenschade. Veel boseigenaren..

Lees verder 8 december 2020   3 jaar oud
Meten wat er leeft - De kracht van samenwerking in het Netwerk Ecologische Monitoring

Wat komt er allemaal kijken bij het monitoren van natuurgegevens in Nederland? En wie werken hier allemaal aan mee? Lees het in ‘Meten wat er leeft’, een brochure over de kracht van samenwerking in het Netwerk Ecologische..

Lees verder 27 november 2020   3 jaar oud
Natuurbrand in de Deurnese Peel, 2020

De grote natuurbrand in de Deurnese Peel afgelopen voorjaar was uitzonderlijk. Door de droge begroeiing en lastige weersomstandigheden kon de brand zich snel verspreiden. Om onbeheersbare branden als deze in de toekomst te..

Lees verder 22 november 2020   3 jaar oud