Natuurberichten

Uitgever: Vogelbescherming Nederland

Vogelbescherming Nederland komt op voor in het wild levende vogels en hun leefgebieden. In Nederland en wereldwijd. Samen met mensen die bescherming van vogels en natuur belangrijk vinden. Zo dragen we bij aan het behoud van de natuur en aan een leefbare wereld.

IJseend

“De” ijseend is terug! Zo luidt de blije reactie van vogelaars in het Gooi. Het betreft een oude bekende: een mannetje ijseend dat jaarlijks overwintert op het Gooimeer bij Huizen in Noord-Holland. Op 19 december werd hij voor het..

Lees verder 25 december 2012   11 jaar oud
cover rapport

Onlangs is ‘Nederlandse wetlands. Vogel- en natuurbescherming 2008-2011’ officieel gepresenteerd. Het rapport heeft als thema water en werd heel toepasselijk gepresenteerd bij de Nieuwkoopse Plassen. Verdroging van natuurgebieden..

Lees verder 18 december 2012   11 jaar oud
Grutto op paal

Na vele rampzalige jaren hebben de Nederlandse grutto’s een redelijk broedseizoen achter de rug. Dankzij het natte en koude voorjaarsweer zijn er in 2012 maar liefst zestig procent meer gruttojongen uitgevlogen dan in 2011. De..

Lees verder 13 december 2012   11 jaar oud
Staartmees

Wie de afgelopen dagen tijdens vorst en sneeuw staartmezen door de tuin heeft zien trekken, kan alleen maar bewondering hebben voor deze kleine vogels, die schijnbaar moeiteloos aan voedsel komen. Hoe overleven staartmezen de..

Lees verder 11 december 2012   11 jaar oud
Boerenzwaluw met geolocator. Te gebruiken in andere media, na toestemming fotograaf (voor publicatie).

Vijftig boerenzwaluwen werden in 2011 voorzien van een chip op hun rug. Met deze ‘geolocator’ was het mogelijk om de trekroute en overwinteringsplaatsen van deze vogels vast te leggen. Deze zomer werden de geloggerde zwaluwen..