Natuurberichten

Uitgever: Vogelbescherming Nederland

Vogelbescherming Nederland komt op voor in het wild levende vogels en hun leefgebieden. In Nederland en wereldwijd. Samen met mensen die bescherming van vogels en natuur belangrijk vinden. Zo dragen we bij aan het behoud van de natuur en aan een leefbare wereld.

Vogelvoer

Hoe overleven vogels het landschap dat er voor ons zo sprookjesachtig uitziet? Vogels hebben een lichaamstemperatuur die hoger ligt dan de onze. Ze zijn nog eens een pak kleiner ook, wat niet gunstig is voor de verhouding tussen..

Lees verder 24 december 2010   13 jaar oud
Grutto

EU landbouwcommissaris Ciolos wil dat natuurbeleid na 2013 een grotere rol in het Europese landbouwbeleid gaat spelen. Begrijpelijk, de achteruitgang van vogels, andere dieren en planten is immers het grootst op het boerenland...

Lees verder 17 december 2010   13 jaar oud
Barmsijs, Wikipedia, Creative Commons Attribution ShareAlike 2.0 Germany License

Sneeuw, ijs en temperaturen onder nul: het zijn niet alleen koude tijden voor de mens, maar ook voor de vogels. Hou kouder het is, hoe meer er gegeten moet worden. Vogelbescherming adviseert daarom nog steeds om vogels in de tuin..

Lees verder 10 december 2010   13 jaar oud
steenuil

Niet alleen tuinvogels hebben moeite met het vinden van voedsel tijdens de koude wintermaanden. Ook voor uilen is het knap lastig om in de sneeuw muizen te vinden. Bouw daarom eens een muizenruiter op het erf! Dit winteronderkomen..

Lees verder 3 december 2010   13 jaar oud
Pimpelmees aan vetbol. This file is licensed under Creative Commons Attribution 2.0 License

De weersverwachtingen liegen er niet om: er is sneeuw en vorst op komst. Winterbanden, ijzers uit het vet en strooizout: alle onderwerpen worden besproken. Maar denk ook eens aan de vogels buiten. Nu de temperaturen gaan dalen,..

Lees verder 26 november 2010   13 jaar oud
Veldleeuwerik, Alauda arvensis

De veldleeuwerik is een vogel die van open akkergebieden, graslanden en heideterreinen houdt. Maar de soort heeft de afgelopen decennia sterk te lijden van het ongeschikt worden van broedgebieden door veranderde agrarische..

Lees verder 20 november 2010   13 jaar oud
twee grauwe ganzen

Met het verzetten van de klok breekt ook de tijd weer aan dat ons land volstroomt met overwinterende ganzen. Meer dan een miljoen ganzen verblijven hier, afkomstig uit gebieden rond de poolcirkel, zoals Nova Zembla, Spitsbergen,..

Lees verder 6 november 2010   13 jaar oud
Korhoen. Foto: IVN Vecht & Plassengebied.

De IUCN kwam deze week met de jaarlijkse Rode Lijst, het overzicht waarop alle met uitsterven bedreigde planten en dieren worden vermeld. Er was goed en slecht nieuws te melden. Het aantal soorten neemt nog steeds af, maar de..

Lees verder 29 oktober 2010   13 jaar oud
waterral, wikipedia, This image comes from the book Naumann, Naturgeschichte der Vögel Mitteleuropas (Natural history of the birds of central Europe) of 1905 or his earlier works. The copyrights for those books have expired and this image is in the public domain.

De waterral, wie kent hem niet? Vermoedelijk heel wat mensen. Je hoort hem namelijk wel, maar zien is een heel stuk lastiger. Toch zijn er juist in deze periode heel wat waterrallen in ons land...