Natuurberichten

Uitgever: SoortenNL

Pagina 1 van 20 - 193 Resultaten

Goed leren kijken is de eerste stap om natuurbeschermer te worden. Daarover gaat de documentaire Groenkijkers, een co-productie van NTR en Docmakers. Regisseur Sanne Rovers gaat op pad met mensen die de teloorgang van 'hun' stukje..

Lees verder 18 april 2024   1 dag oud
Basiscursus Planten en Dieren Herkennen

Speciaal voor natuurliefhebbers die meer willen leren over planten, dieren, bomen, paddenstoelen, vlinders, insecten en andere mooie natuur die Nederland rijk is, organiseert SoortenNL de cursus Planten en Dieren Herkennen. Van 9..

Lees verder 30 maart 2024   2 wkn oud
symposium citizen science - bijgesneden voor lead

De provincie Noord-Brabant en SoortenNL organiseren op 8 april een symposium over de wereld van het datagedreven natuurbeleid en -beheer, citizen science en de waarde van natuurdata voor gebiedsprocessen, transitieopgaven en..

Lees verder 19 maart 2024   1 maand oud
Slide webinar

Vanaf 1 januari 2024 is de Wet Natuurbescherming opgegaan in de Omgevingswet. Op 5 maart organiseerde SoortenNL een webinar over de gevolgen van deze wijziging voor iedereen die zich bezighoudt met natuur. Vier experts vertelden..

Lees verder 15 maart 2024   1 maand oud
Heggenlandschap

Vanaf 1 januari 2024 is de Wet natuurbescherming opgegaan in de Omgevingswet. Op 5 maart organiseert SoortenNL een webinar over de gevolgen van deze wijziging voor iedereen die zich bezighoudt met natuur. Vier experts bekijken hoe..

Lees verder 7 februari 2024   2 mnd oud
Kamerleden

Elf organisaties hebben deze week een 'landschapspetitie' aangeboden aan de Tweede Kamer, met de oproep: ‘Zet het Nederlandse landschap weer op de kaart!’ De petitie, met landschapskaart, werd overhandigd door directeur-bestuurder..

Lees verder 1 februari 2024   2 mnd oud
Kennisspecial - primair

Ben je tussen de 16 en 30 jaar oud en wil je meer weten over de natuur? Doe dan mee met de gratis Kennisspecial ‘Soorten herkennen en beschermen’ en ontdek welke planten- en diersoorten in Nederland voorkomen, waar je ze kan..

Lees verder 27 januari 2024   2 mnd oud
Moerputten - primair

De commissie natuur, landbouw en voedselkwaliteit van de Kamer in nieuwe samenstelling, toonde zich tijdens het debat van 21 december niet of nauwelijks bewust van de stand van zaken in de natuur. Uit de 9e voortgangsrapportage..

Lees verder 12 januari 2024   3 mnd oud
Zonnende citroenvlinder - primair

Veel vlinders die hier ’s zomers vliegen leven maar een paar dagen of hooguit weken. De citroenvlinder kan bijna een jaar oud worden. Niet alleen omdat het een sterk gebouwde vlinder is, maar ook omdat hij een groot deel van dat..

Lees verder 11 januari 2024   3 mnd oud
Bosmuis - primair

De dwergmuis doet zijn naam eer aan, want het is een klein muisje, het kleinste knaagdier van Europa. Je krijgt hem niet gemakkelijk te zien, maar juist aan het einde van het jaar loont het op expeditie te gaan door een jungle van..

Lees verder 25 december 2023   3 mnd oud