Natuurberichten

Pagina 1 van 985 - 9847 Resultaten

In een tuin in Amersfoort is de zeer zeldzame sint-janskruiduil aangetroffen in een LedEmmer, een vlinderval. In Amersfoort, maar ook in andere gemeenten zijn, binnen het project TIM, vrijwilligers actief om de biodiversiteit in..

Lees verder 1 juni 2020   10 uur oud

Naturalis gaat vaart maken met het in kaart brengen van de enorme fossielenrijkdom van Nederland. Als onderdeel daarvan neemt het Leidse onderzoeksinstituut de succesvolle site Oervondstchecker vanaf 1 juni over van FutureLand,..

Lees verder 1 juni 2020   15 uur oud

De klimaatuitdaging is van ons allemaal. Daarom hebben de regio Noordoost-Brabant en de provincie Noord-Brabant de afgelopen maanden samen het online klimaatwarenhuis ontwikkeld. Je downloadt daar eenvoudig de benodigde middelen..

Lees verder 1 juni 2020   18 uur oud

Laatste oranjetipjes, droogte en eerste muggenpiek?..

Lees verder 1 juni 2020   18 uur oud

Hoe vliegen grote sterns over de Noordzee en de Waddenzee? En waar vangen ze nu precies hun vis? Door vijftien Texelse vogels van zendertjes te voorzien, proberen wetenschappers van Wageningen University & Research (WUR) en de..

Lees verder 31 mei 2020   1 dag oud

Tijdens de 2019 expeditie van Naturalis Biodiversity Center en Stichting ANEMOON is onder meer de grote verscheidenheid aan zeewieren van Bonaire onderzocht en gecatalogiseerd. Uit deze en eerdere rapporten zijn bijna 250 soorten..

Lees verder 31 mei 2020   1 dag oud

Het gonst al een tijdje op sociale media: de laatste tijd worden steeds minder zeekreeften gezien en door vissers gevangen in de Zeeuwse Delta. Sommige vissers denken dat de kreeften niet meer rondlopen en daardoor niet in hun..

Lees verder 31 mei 2020   1 dag oud

Giftige vingerhoed en havikjongen...

Lees verder 31 mei 2020   1 dag oud

Twijfels bij de determinatie van vis zijn vrijwel verleden tijd met de VISsenscanner, een wereldwijd unieke app voor het herkennen van vissoorten op foto’s. Voor (vis)onderzoekers, biologen en ecologen is de VISsenscanner een..

Lees verder 30 mei 2020   2 dgn oud

Het behoud en de bescherming van de biodiversiteit in Nederland staat de laatste tijd in het middelpunt van het debat. Dat roept allerlei vragen op. Hoe realiseer je dat behoud? Welke rol kan bijvoorbeeld de landbouw hierbij..

Lees verder 30 mei 2020   2 dgn oud