Natuurberichten

Pagina 3 van 909 - 9081 Resultaten

Sinds 2015 lijkt het aantal broedgevallen van Rode Wouwen in Nederland toe te nemen. Het is onbekend of deze toename een gevolg is van 'overflow' uit nabije buitenlandse populaties of voortkomt uit 'eigen' Nederlandse reproductie...

Lees verder 7 augustus 2019   1 week oud

Door de Alblasserwaard en Vijfheerenlanden ontwikkelt zich een lang vlinder- en bijenlint: het Prachtlint. De gelijknamige werkgroep adviseert gemeenten, boeren en andere grondeigenaren hoe ze hun percelen bij- en..

Lees verder 7 augustus 2019   1 week oud

Afgelopen voorjaar werd op een dode stam in een sparrenbos in het Drents Friese Wold een feloranje houtzwam ontdekt. Het bleek te gaan om Pycnoporellus fulgens, een nieuwe soort voor Nederland. Het is een houtzwam van oude..

Lees verder 7 augustus 2019   1 week oud

Er komen negen nieuwe tiny forests in Noord-Brabant. Deze mini bossen vormen een prima leefomgeving voor bijen, vlinders en andere dieren. Mensen die bij zo’n mini bos wonen, krijgen er een groene, gezonde plek bij, die de buurt..

Lees verder 6 augustus 2019   1 week oud

Ik zie geen tuinvogels meer! En als er één zit, heeft hij kale plekken. Wat is er aan de hand? Heerst er een gruwelijke vogelziekte en zijn ze allemaal dood?! Platgebeld wordt Vogelbescherming met deze vraag. Het antwoord: Geen..

Lees verder 6 augustus 2019   1 week oud

Aanhoudende droogte en hoge temperaturen: het lijkt inmiddels normaal. Terwijl weerrecords sneuvelen, gaan soorten die afhankelijk zijn van koel stromend water ten onder. In 2018 bleek hoe kwetsbaar het watersysteem is. De huidige..

Lees verder 6 augustus 2019   1 week oud

De wespenpopulaties in 2019 laten een grillig beeld zien, zo blijkt uit een inventarisatie voor Nature Today onder wespenbestrijders. Vooralsnog is de wespenoverlast het grootst in het noorden van het land. In een groot deel van..

Lees verder 5 augustus 2019   2 wkn oud

Vorig jaar stond de buxusmot in de tuinvlindertelling op plaats zeven. Er werden toen in de tuinen meer dan 4000 van deze exoot gemeld. Dit jaar stond de soort niet eens in de top 25, met nog geen 300 meldingen. Hoewel de buxusmot..

Lees verder 5 augustus 2019   2 wkn oud

De Maashorst wordt steeds soortenrijker! Twee paar grauwe klauwieren, een broedpaar raven en de nodige nachtzwaluwen dit jaar tonen aan dat het goed gaat met dit grote Brabantse natuurgebied. De natuurontwikkeling werpt zijn..

Lees verder 4 augustus 2019   2 wkn oud

Het nestseizoen van de zeeschildpadden is officieel begonnen: op elk van de Nederlands-Caribische eilanden zijn de eerste babyschildpadden uitgekomen. Tussen april en december gebruiken verschillende soorten zeeschildpadden onze..

Lees verder 3 augustus 2019   2 wkn oud