Natuurberichten

Pagina 1 van 916 - 9151 Resultaten

Hoe kun je je bermen beheren en er ook veel vlinders hebben? Hoe pak je natuurvriendelijk bermbeheer aan? Waar moet je op letten als je op de trekker zit? Wat zijn bewezen effectieve maatregelen om in te zetten? Wat kan Kleurkeur..

Lees verder 20 september 2019   3 uur oud

Onlangs geleden deden het Longfonds, zorgverleners en wetenschappers een dringende oproep aan de Tweede Kamer. De boodschap van deze oproep was meer ambitie en effectievere maatregelen om de luchtkwaliteit substantieel te..

Lees verder 20 september 2019   3 uur oud

De eigenaren van landgoed Dwarsdijkerveld in Tienhoven gaven de agrarische bestemming van hun 3,2 hectare grond op en beheren het nu als Natura 2000-gebied. Er zijn verschillende wandelpaden in de buurt te vinden om deze nieuwe..

Lees verder 20 september 2019   8 uur oud

Europa kent een enorme verscheidenheid aan zoogdieren: van de grote rosse vleermuis in Oost-Europa tot de ijsbeer op de Noordpool. In 1999 is de verspreiding van Europese zoogdieren vastgelegd in ‘The Atlas of European Mammals’...

Lees verder 19 september 2019   1 dag oud

De oranje luzernevlinder is een trekvlinder die ieder jaar, maar wel in wisselende aantallen, naar Nederland komt. Ze planten zich hier voort en de nakomelingen trekken aan het einde van het jaar weer terug naar het zuiden. Op dit..

Lees verder 19 september 2019   1 dag oud

Wateroverlast, verdroging, bodemverzuring, mineralengebrek, verlies van planten en dieren, ziekten en plagen bij bomen, verlies van identiteit door vervlakking van landschappelijk erfgoed; voorbeelden van landschappelijke..

Lees verder 18 september 2019   2 dgn oud

Voor de meeste mensen zit het er weer op, maar voor de vogels is hij net begonnen: de vakantie. De vogeltrek is alweer enkele weken onderweg. In Nederland kun je het roodborstje het hele jaar rond zien. Toch is het roodborstje wel..

Lees verder 18 september 2019   2 dgn oud

Reuzendikhoeden, giganten van tweemaal de normale doorsnede, worden gevonden langs de IJssel tegenover Deventer. Dit is het tweede jaar op rij dat deze dikhoed er wordt aangetroffen. Het is een zeldzame soort, ernstig bedreigd en..

Lees verder 18 september 2019   2 dgn oud

Menig berm kleurt momenteel geel door onder andere Bezemkruiskruid en de wilde variant van Pastinaak. Beide soorten lijken dit jaar in grotere aantallen te verschijnen dan eerdere jaren. Vermoedelijk profiteren ze van de warmte en..

Lees verder 17 september 2019   3 dgn oud

Onderzoekers vonden bij een aantal groepen Nederlanders grote verschillen in soortenkennis van inheemse dieren. Basisscholieren, volwassenen en biologie-professionals herkenden uit 27 soorten bijna alle zoogdieren, maar vogels en..

Lees verder 17 september 2019   3 dgn oud