Natuurberichten

Dossier: Exoten

Door activiteiten van de mens en een veranderend klimaat zien we steeds meer uitheemse soorten in Nederland. Deze soorten kwamen oorspronkelijk niet in Nederland voor maar kunnen zich steeds vaker in Nederland vestigen. Nieuwe soorten hebben vaak weinig vijanden en kunnen zich snel voortplanten met regelmatig negatieve gevolgen. De Amerikaanse rivierkreeft, Japanse duizendknoop of halsbandparkiet zijn bij veel mensen bekend maar er zijn nog veel meer soorten die zich in Nederland verspreiden. Lees hieronder alle recente berichten over exoten in Nederland. De meest actuele berichten staan bovenaan.

Kleine vos op bloeiende vlinderstruik

Het tuinseizoen is weer begonnen en het is niet gemakkelijk om alle kleurrijke verleidingen in het tuincentrum te weerstaan. Maar hoe kun je kiezen voor kleurrijke planten die niet alleen een verrijking zijn voor de biodiversiteit..

Lees verder 16 april 2024   2 dgn oud
Oostelijke ringslang (Natrix natrix persa)

In Nederland is de ringslang (Natrix helvetica) inheems. Op enkele locaties in Nederland is de oostelijke ringslang (Natrix natrix) echter geïntroduceerd, waaronder in Zuid-Limburg. De exotische oostelijke ringslang handhaaft zich..

Lees verder 12 april 2024   6 dgn oud
Myriophyllum rubricaule te midden van Myriophyllum aquaticum

Om risicovolle invasieve waterplanten beter te kunnen herkennen heeft de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit (NVWA) een herziene veldgids invasieve waterplanten uitgebracht. Herkenning is vaak lastig, maar wel belangrijk zodat..

Lees verder 10 april 2024   1 week oud
Morphotypes of Tubastraea on the platform's submerged sections, March 2017.

Koraalecosystemen zijn kwetsbaar voor invasieve soorten, waardoor ze uit balans gebracht kunnen worden. Zulke soorten worden onbedoeld getransporteerd, zoals blijkt uit onderzoek op een halfafzinkbaar platform dat afgemeerd lag..