Natuurberichten

Uitgever: SoortenNL

Pagina 2 van 20 - 194 Resultaten

Bosmuis - primair

De dwergmuis doet zijn naam eer aan, want het is een klein muisje, het kleinste knaagdier van Europa. Je krijgt hem niet gemakkelijk te zien, maar juist aan het einde van het jaar loont het op expeditie te gaan door een jungle van..

Lees verder 25 december 2023   4 mnd oud
Gele trilzwam - primair

Trilzwammen zijn winterpaddenstoelen. Met zacht winterweer heb je grote kans om ze te vinden. Bij vorst verschrompelen ze, om na de dooi weer op te zwellen. Gele trilzwam valt door zijn kleur meteen op in het winterlandschap...

Lees verder 18 december 2023   4 mnd oud
Still uit documentaire Groenkijkers

Liefde voor de natuur begint bij goed kijken. En daarom lanceren SoortenNL, Docmakers en Impact Makers de campagne #iedereenwordtgroenkijker en gaan we op tournee met de documentaire Groenkijkers...

Lees verder 11 december 2023   4 mnd oud
klein kruiskruid - primair

Klein kruiskruid is de absolute winnaar van de Eindejaars Plantenjacht van vorig jaar. Deze taaie winterbloeier trotseerde onder andere het Madeliefje en Straatgras. Wat maakt Klein kruiskruid een winnaar? En doe jij dit jaar mee..

Lees verder 11 december 2023   4 mnd oud
vrijwillige waarnemer - primair

Donderdag 7 december was de dag van de vrijwilliger. De Vlinderstichting is enorm blij met de duizenden mensen die, in hun vrije tijd, op zoek gaan naar vlinders en libellen, en die gegevens ook op de juiste manier doorgeven. Door..

Lees verder 8 december 2023   4 mnd oud
uitdaagrecht - primair

Zie jij in jouw omgeving kansen om biodiversiteit te versterken? Wil je als bewoners samenwerken met jouw gemeente, provincie, of waterschap om dit aan te pakken? Ben je benieuwd naar mogelijkheden om als vrijwilliger aan de slag..

Lees verder 6 december 2023   4 mnd oud
Kleine winterjuffer parend - primair

Als je rond een uur of vijf, zes, in het donker naar huis fietst en je ziet in het lamplicht wittige vlindertjes vliegen, dan zijn dat vast de mannetjes van de kleine wintervlinder. De vrouwtjes zijn het zeker niet, want die..

Lees verder 4 december 2023   4 mnd oud
Zeedahlia - primair

Wie bij eb aan zee scharrelt op dijken, piertjes of mosselbanken, komt ze zeker tegen: zeeanemonen. Er komen in ons land meerdere, vaak betoverend mooie soorten voor. Het lijken net bloemen, maar het zijn dieren; bloemdieren. Om..

Lees verder 27 november 2023   4 mnd oud
Uur U Zeeland - primair

Op 8 december organiseren SoortenNL en De Kift een gesprek met de streek in Zeeland. De wereld zal nooit meer hetzelfde zijn. Dat kan angst inboezemen, maar ook hoop geven. Om de crisis op het gebied van klimaat en biodiversiteit..

Lees verder 25 november 2023   5 mnd oud
Pissebeddenweek - primair

Iedereen kent de pissebed. Het is één van de eerste beestjes waar je als klein kind mee in aanraking bent gekomen. Ze zitten namelijk onder bijna elke bloempot in de tuin. Dat gaat dan om de vijf typische “tuinsoorten”. Maar er..

Lees verder 20 november 2023   5 mnd oud