citroenvlinder primair

Warme zondag wekt citroenvlinder

De Vlinderstichting
17-OKT-2016 - Het was een heerlijke zonnige zondag op 16 oktober en de temperatuur steeg op sommige plekken in het land tot boven de 20 graden. Dat heeft gezorgd voor flink wat vlinderwaarnemingen en met name de citroenvlinder werd opvallend veel gemeld.

Citroenvlinder is volop ontwaakt en veel gezien dit weekendDe laatste weken waren er steeds nog wel wat waarnemingen van de citroenvlinder, maar het ging hierbij altijd om slechts enkele vlinders. Dit weekend, en dan natuurlijk met name op de zonnige zondag, ging het om meer dan 150 exemplaren. Deze vlinder overwintert als imago, dus als ‘volwassen’ vlinder. De afgelopen weken waren de meeste al in hun overwinteringsplek beland, in groenblijvende struiken zoals klimop of conifeer, en zaten daar al in rust. De hoge temperatuur en de zon heeft deze vlinders toch weer doen ontwaken en ze zijn op tal van plekken gemeld. Erg veel voedsel, bloeiende planten, is er momenteel niet en zeker niet in het buitengebied. Het is voor de vlinders maar het beste als het snel afkoelt, zodat ze ‘gewoon’ in overwintering kunnen gaan. In tuinen vinden ze soms nog wel voedsel in herfstaster of klimop bijvoorbeeld.

Andere veel gemelde vlinders dit weekend, v.l.n.r.: klein koolwitje, kleine vuurvlinder, gehakklede aurelia, dagpauwoog & bont zandoogje

Atalanta is het meest gemeld de afgelopen dagenOok andere vlinders zijn met deze hoge temperaturen nog volop actief. Er zijn dit weekend weer een kleine 20 soorten gemeld via Waarneming en Telmee. Een van de meest talrijke soorten is het klein koolwitje. Deze heeft nog een flinke generatie, maar de nakomelingen van de vlinders die nu vliegen moeten het wel tot pop brengen willen ze de winter kunnen overleven. Dat betekent dat alles mee moet zitten. De atalanta, de meest gemelde vlinder, is een trekvlinder die voor een groot deel nog de tocht naar zuidelijker streken zal ondernemen. Voor een deel blijven ze hier, maar of ze de winter kunnen overleven is afhankelijk van de hoeveelheid vorst. Een koude winter betekent een grote sterfte onder de overwinteraars. De andere vlinders die veel zijn gezien dit weekend waren dagpauwoog (een vlinderoverwinteraar), en kleine vuurvlinder en bont zandoogje die, net als het klein koolwitje, moeten hopen op een niet te vroege winterinval, want ook deze moeten zich eerst tot flink ontwikkelde rups ontwikkelen willen ze tegen de koude kunnen.