argusvlinderman

Speuren naar argusvlinders in lang Hemelvaartweekend

De Vlinderstichting
18-MEI-2017 - Van 25 tot en met 28 mei aanstaande houden De Vlinderstichting en Waarneming.nl voor de vierde keer het telweekend argusvlinder. Overal in het land brengen we in kaart of de argusvlinder nog aanwezig is. De resultaten kan De Vlinderstichting gebruiken om de bedreigde argusvlinder gericht te beschermen.

De argusvlinder was lange tijd een algemene vlindersoort in Nederland. Maar sinds het midden van de jaren 1990 gaat het niet zo goed. De laatste 25 jaar is de stand van de argusvlinder in ons land met maar liefst 98% gekelderd, zo weten we uit het meetnet dagvlinders. Om gerichte bescherming mogelijk te maken, is het belangrijk een actueel beeld te hebben van de verspreiding van de argusvlinder. Het telweekend is daarvoor een perfecte gelegenheid.

Hoe werkt het?

De zoekkaart helpt je bij het vinden van argusvlinderleefgebiedDe eenvoudigste manier om te helpen is door op zoek te gaan naar argusvlinders, bijvoorbeeld in de buurt van uw woonplaats. Zoek in een kilometerhok gedurende maximaal een uur alle voor argusvlinder geschikte plekjes af en tel daarbij het aantal mannetjes en vrouwtjes argusvlinder. De resultaten geeft u door via het telformulier van De Vlinderstichting, of via Waarneming.nl of Telmee.

Argusvlinders herkennen

De eerste argusvlinders zijn eind april, begin mei gezien. De afgelopen dagen zijn ze echt los gegaan, geholpen door het warme weer. Op Waarneming.nl zijn er tientallen gemeld, een hoopvol teken!  Argusvlinders zijn te herkennen aan de oranje kleur op de bovenkant van de vleugels. Daarop is een fijn patroon van donkerbruine tekening te zien. De oogvlekken op de bovenkant van de achtervleugel zijn zwart en liggen in een oranje vlak. Het mannetje heeft een dikke, horizontale en donkere geurstreep op de bovenkant van de voorvleugel, het vrouwtje mist deze donkerbruin streep. Er is een handige zoekkaart (pdf; 0,9 MB) gemaakt om je op weg te helpen bij het speuren naar argusvlinders.

Doe mee!

Bij het argusvlindervrouwtje ontbreekt de horizontale, bruine streep op de vleugels die de mannetjes wel hebben. Daardoor oogt het vrouwtje meer oranjeVorig jaar werden er ondanks het koude weer 135 argusvlinders gezien tijdens het telweekend half mei. Het komende telweekend sluit naar verwachting perfect aan op de piek van de vliegtijd van de argusvlinder. We hebben dan ook goede hoop dat er weer veel argusvlinders geteld worden. Om het telweekend een succes te maken, kunnen we niet zonder uw hulp. Helpt u daarom mee om de argusvlinder in uw buurt in kaart te brengen? Geef uw waarnemingen door via het telformulier van De Vlinderstichting of via Waarneming.nl of Telmee.

Meer informatie en antwoord op veelgestelde vragen is te vinden op de website van De Vlinderstichting.

Tekst en foto's: Anthonie Stip, De Vlinderstichting