Silvia Hellingman

Vrouwtje glimworm geniet van een slak als ontbijt

De Natuurkalender, Hellingman Onderzoek en Advies, Wageningen University
4-NOV-2017 - Glimwormen eten slakken. Hoe dit in zijn werk gaat wordt mooi in beeld gebracht in het bijgaande filmpje.

Een van de meest algemeen voorkomende glimwormensoorten is de  grote glimworm (Lampyris noctiluca), een keversoort uit de Lampyridae familie. De mannetjes zijn gevleugeld en de vrouwtjes lijken op een larve.  De vrouwtjes zijn veel groter dan de mannetjes. Het zijn bijzondere beesten omdat het achterlijf van de vrouwtjes licht afgeeft waarmee ze mannetjes aantrekken.

De grote glimworm eet huisjes- en naaktslakken. Ze spuiten een gif met verteringssap in de slak. De slak trekt zich terug in het huisje waarna de glimworm in het huisje kruipt om de weke delen op te eten. Dat proces is in onderstaande filmpje te zien.

Grote glimwormen zijn vooral in de nacht actief, net als de meeste slakken. Ze kunnen ook vroeg in de ochtend waargenomen worden. Het filmpje laat mooi zien dat ze een hekel hebben aan licht. Zodra een zonnestraal verscheen sleepte de glimworm haar “ontbijt” naar een donkere plek.

Glimworm eet huisjesslak (Bron: Silvia Hellingman)

Pesticiden en te veel licht in de tuinen en dorpen lijken een nadelig effect te hebben op hun voortbestaan.  Mannetjes kunnen bijvoorbeeld worden aangetrokken door licht van de koplampen en op plekken waar te veel licht is kunnen ze moeilijker een vrouwtje vinden om te paren. Ook ontbossing leidt tot reductie van de habitat van deze nuttige insecten.

Tekst: Silvia Hellingman, Biocontrole Onderzoek en Advies en Arnold van Vliet, De Natuurkalender, Wageningen University