Akkerhommel
6-JUL-2018 - In iedere tuin met bloemen vliegen hommels rond. Je ziet ze vaak van bloem naar bloem vliegen met klompjes stuifmeel aan de achterpoten. Dat stuifmeel moet naar het nest als voedsel voor de jongen. Maar, … waar is dat nest?

Hommels behoren tot de opvallendste tuindieren en zijn in veel tuinen aanwezig. Al die hommels hebben hun kolonie op enkele honderden meters afstand, vaak ergens in een tuin. Om meer te weten te komen over waar hun nesten zich bevinden, organiseren EIS Kenniscentrum Insecten, De Vlinderstichting en Naturalis een hommelnestzoekactie. Meedoen met de hommelnestzoekactie kan door in het weekend van 7 en 8 juli lekker in de tuin te gaan zitten. Je kijkt dan een half uur lang een stuk van ongeveer 6 vierkante meter af en let daarbij op de hommels. Als je hommels vaak in een bepaalde hoek ziet verdwijnen dan kan je daar eens wat dichterbij gaan staan. Wie weet ontdek je wel een hommelnest.

Steenhommel

Bij een in Engeland uitgevoerde telling bleek dat op deze manier ongeveer een kwart van de mensen een hommelnest ontdekte. Als je een nest ontdekt, probeer dan te achterhalen om welke soort het gaat. Een hommelnest in de tuin lijkt misschien gevaarlijk, maar hommels zijn zelden agressief en veel mensen hebben een hommelnest in de tuin zonder het zelf te weten.

Je kunt je waarnemingen doorgeven door een mailtje te sturen naar eis@naturalis.nl. Vul daarbij deze vragenlijst (pdf; 63 KB) in. Als je een nest hebt gevonden willen we graag ook de soortnaam weten. De soorten kan je op naam brengen met de Herkenningshulp Hommels (pdf; 4,1 MB). Indien mogelijk, ontvangen we heel graag een foto van de dieren die uit het nest komen. Geef altijd door als je geteld hebt, ook al vind je niets!

In hommelnesten leven allerlei andere dieren. Het gaat daarbij deels om parasieten, maar ook om dieren die samenleven met hommels. Wij zijn benieuwd welke dieren in hommelnesten zijn te vinden en willen daarom graag een aantal nesten verzamelen. Dat doen we in de nazomer, als de hommels het nest al hebben verlaten. Vind je een nest, laat dan weten of wij het mogen ophalen.

Meer informatie over hommelnesten en de zoekactie is te vinden op de website van Naturalis.

Tekst: Vincent Kalkman, EIS Kenniscentrum Insecten