Ringmus balkon

Maak van je huis een thuis voor stadsnatuur

Vogelbescherming Nederland
13-AUG-2019 - Natuurinclusief bouwen is de nieuwste trend om natuur in de stad te behouden. Want: jouw huis is niet alleen jouw thuis, maar ook een plek waar vogels en vleermuizen wonen. En daar kun je zelf veel voor doen. Bijkomend voordeel: groene tuinen vangen wateroverlast op bij extreme buien en zijn koeler in de zomer. Vijf tips om zelf aan de slag te gaan.

1. Natuurlijk tuinieren

Bomen, struiken en klimplanten zijn niet alleen een prachtige aanwinst voor de tuin, ze bieden vogels een plek om te broeden, te schuilen bij gevaar en om naar voedsel te zoeken. Ons biedt groen koelte in de zomer: door de verdamping via de bladeren zijn groene tuinen een stuk koeler. Steen houdt warmte juist vast.

Plantsoorten die van nature in Nederland voorkomen, zijn de zogenaamde inheemse planten. Deze planten trekken insecten aan en hoe meer insecten er zijn, hoe meer dieren er verschijnen die daarvan leven: vogels en vleermuizen bijvoorbeeld. Op mijnvogeltuin.nl vind je precies welke soorten planten, bomen en struiken geschikt zijn voor jouw tuin.

Huismussen maken dankbaar gebruik van groen in de tuin

2. Leg een mini-vijver aan

Een vijver zorgt voor een explosie aan leven in de tuin. Nu heeft niet iedereen de ruimte voor (of zin in) een vijver. Een mini-vijver biedt dan uitkomst, gemaakt in een grote plantenbak, afwaskom of teil. Het staat supergezellig, is zo gemaakt en past overal, zelfs op het balkon. Op de site van Vogelbescherming vindt u een stappenplan waarin wordt uitgelegd hoe u in een handomdraai een mini-vijvertje maakt.

3. Zorg voor nestgelegenheid aan je huis

Sommige vogelsoorten nestelen alleen in gebouwen, zoals de huismus, gierzwaluw, huiszwaluw en spreeuw. Van oorsprong vonden ze vaak hun plekje onder dakpannen, tussen kieren en gaten. Ideale plekken voor vogels en vleermuizen, minder ideaal als je van een comfortabel huis houdt. Bij na-isolatie en renovaties zijn dan ook veel nestplaatsen verloren gegaan. Gelukkig zijn er inmiddels genoeg nestkasten te koop speciaal voor deze soorten. Voor renovatie of nieuwbouw zijn speciale inbouwnestkasten te koop. Benieuwd wat er mogelijk is? Check de checklist groen bouwen.

De gierzwaluw nestelt alleen in gebouwen

4. Denk ook aan het balkon en de daken

Ook een balkon kun je groen inrichten, met potten vol besdragende planten. Maar let op: balkons zijn niet onbeperkt belastbaar. Gemiddeld kunnen ze 250 kilo per vierkante meter dragen. Een met aarde gevulde, stenen plantenbak van circa één meter lengte, weegt algauw 120 kilo. Als de bewoners op het balkon gaan staan, komt hun gewicht er nog bij. Heb je een plat dak, beplant het dan met sedum. Het trekt insecten aan en houdt water vast en heeft bovendien een isolerende werking.

Een paar bloempotten maken een balkon direct gezellig

5. Groene gevel

Ook je gevel kun je vergroenen met muurplanten. Wortels van echte muurplanten beschadigen je gevel niet. De muurplanten bieden niet alleen vogels een plek om in te schuilen en te nestelen, maar ook insecten en hagedissen. Huizen met groene gevels zijn energiezuiniger.

Meer weten over hoe je ruimte geeft aan stadsnatuur? De checklist groen bouwen helpt je bij het nemen van beslissingen rond verbouwen en renovatie. Op mijnvogeltuin.nl kun je ontdekken welke vogels er bij jou in de buurt leven en hoe je deze soorten een boost kunt geven.

Foto's: Shutterstock; Pixabay; Xjochemx.nl; Jeanet van Zoelen, Vogelbescherming Nederland