Helmmycena's

Natuurjournaal 30 oktober 2020

Nature Today
30-OKT-2020 - Grote bonte specht blijft in Nederland, helmmycena's te zien.

Veel vogelsoorten verlaten Nederland in de winter, maar niet de grote bonte specht: die blijft het hele jaar door in ons land. Het zou zelfs kunnen dat je hem makkelijker ziet, nu de bladeren weer van de bomen vallen. 's Zomers eet de grote bonte specht insecten, maar in de wintermaanden zijn die lastiger te vinden en eten ze zaden van sparren- en dennenkegels. Ook belanden ze bij hun zoektocht naar eten regelmatig in tuinen; wanneer je bijvoert, komt de grote bonte specht misschien ook wel bij jou langs.

Grote bonte specht

Er zijn meer dan 150 soorten mycena’s bekend in Nederland. Sommige kan je onderscheiden aan de kleur of de lengte van de steel, een aantal aan de geur. Voor de meeste soorten is dat veel moeilijker. De helmmycena kan iedereen daarentegen wel herkennen vanwege de vorm van het hoedje. Deze soort heet niet voor niets zo, want de hoed lijkt een beetje op een ouderwetse tropenhelm. Hij komt algemeen voor op dood hout van loofbomen, vaak in groepjes. Als je twijfelt, kijk dan nog even onder de hoed, dan vind je kleine dwarsschotjes tussen de lamellen. Loepje mee dus.

Ontdek de natuur in jouw omgeving op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play