Slanke waaierslak

Natuurjournaal 13 december 2020

Nature Today
13-DEC-2020 - Lugubere verzamelaars en bontgekleurde zeenaaktslakken.

Als broedvogel is hij verdwenen, maar wie geluk heeft, kan ’s winters de klapekster zien. Deze vogel lijkt op de grauwe klauwier, waar hij aan verwant is. Klapeksters bevinden zich vaak op grote heidevelden. Daar kijken ze graag naar beneden vanuit hoge uitkijkposten, zoals toppen van bomen en struiken. Klapeksters leggen een lugubere voedselvoorraad aan: ze spietsen hun prooien aan prikkeldraad en stekels van planten. Als je op de heide loopt en geen grijswitte toeschouwer in de boomtop ziet, let dan eens goed op alles met stekels! Wie weet zie je een klapeksters smakelijke hapje voor later.

Klapekster

Het is misschien koud buiten, maar dat houdt veel duikers niet tegen. Er is onder water genoeg te zien! Ook in Nederland hebben we een heel scala aan vrolijk gekleurde zeenaaktslakjes. Rood, geel, blauw, groen, oranje; de Oosterschelde heeft het allemaal. Er zijn nu bijvoorbeeld veel slanke waaierslakken, zilverblauwe knotsslakken, boompjesslakken en rosse sterslakken te zien. Al deze soorten planten zich nu voort. Voor veel duikers is dit hét seizoen om een kijkje te nemen onder water, zelfs al is het water nog zo koud!

Foto’s: Peter van Bragt, Stichting ANEMOON (leadfoto: slanke waaierslak); Frank Vassen, Flickr