Wildwissel

Natuurjournaal 15 februari 2021

Nature Today
15-FEB-2021 - Zoek sporen van zoogdieren; pijlstaart overwintert in Nederland.

Ook nu de sneeuw langzaam verdwijnt, kun je sporen van zoogdieren vinden. Dat zijn bijvoorbeeld uitwerpselen, afdrukken van poten en braakballen. Ze zijn dus in de buurt! In weilanden en bossen kan je ook sporen vinden van waar de dieren vaak lopen; dat heten wildwissels, of gewoon ‘wissels’. De grotere dieren hebben namelijk de gewoonte om vaak dezelfde paden te gebruiken. Smalle paadjes kunnen van vos, haas en ree zijn, bredere paadjes van bijvoorbeeld das. Als je goed kijkt, zal je zien dat er een compleet netwerk van dierenwegen door de bossen en de weilanden loopt.

Man en vrouw pijlstaart

De pijlstaart is een eend die, onder andere, in Nederland overwintert. Zijn naam verraadt al waar je de soort aan kan herkennen: het mannetje heeft een lange, opvallende zwart-witte staart. Het vrouwtje heeft niet zo'n opvallende staart en lijkt op het vrouwtje van de wilde eend. Het verschil zit in de donkergekleurde snavel en lichtbruine kop. Je kunt grote groepen pijlstaarten vinden op het Lauwersmeer en het IJsselmeer, maar ook op de Wadden.

Wil je meer weten over de natuur in jouw omgeving kijk dan op NatureToday.nl of download Nature Today in de appstores van Apple en Google Play